Evangeliseren ook op het zesde continent: internet
Barcelona – In de Spaanse kuststad Barcelona kwamen begin november mediabisschoppen en pers- en communicatiemedewerkers van verschillende bisschoppenconferenties in Europa bij elkaar. Thema was hoe de social media kunnen worden ingezet ten behoeve van de Kerk. ‘De paus roept op om in de evangelisatie het nieuwe, zesde continent, internet niet te vergeten’, aldus mgr. Claudio Maria Celli, president van de pontificale raad voor Sociale Communicatie.
Vanuit Nederland waren mgr. Wiertz, referent voor de media, en Anna Kruse, hoofd Pers en Communicatie van de Nederlandse bisschoppenconferentie aanwezig. Inzet van de social media is nog niet vanzelfsprekend in veel landen. Er zijn verschillende obstakels waarvan de meest voorkomende de kosten en de menskracht zijn. Ook is er bij de oudere generatie een zekere angst voor het nieuwe continent. Het lijkt een wereld apart met eigen regels en wetten die je moet begrijpen om er te kunnen overleven.
Verlangen naar aandacht
‘Toch zijn de mensen die je op internet treft gewone mensen die in deze wereld leven, en niet in een aparte wereld. Ze gebruiken andere middelen om te communiceren dan vroeger, maar de emoties en belevenissen die ze willen delen zijn dezelfde gebleven. Het doel van hun communicatie is als vanouds: een verlangen naar aandacht’, aldus professor dr. Miriam Diez Bosch, directeur van het Spaanse Onderzoeksbureau voor Communicatie, Religie en Cultuur.
Vanuit het Vaticaan wordt intussen al volop ingezet op de sociale media. Paus Franciscus heeft op twitter meer dan 10 miljoen volgers. De paus-app, (die gratis kan worden gedownload via www.news.va/thepopeapp/ ) is een doorslaand succes, zegt ontwikkelaar Gustavo Entrala, die continu werkt aan verbetering van de app. Hij doet dit om het werk van de paus in woord, maar vooral ook beeld, bij de mensen te brengen.
Diegenen die met social media aan de slag gaan, zien vooral kansen. Zo heeft het bisdom Barcelona een speciaal team dat met een ultra-moderne site de mensen in het bisdom op de hoogte brengt van alles wat er gebeurt. Bijzonder detail is dat de papieren versie van het bisdomblad, waarvan werd verwacht dat dit een stille dood zou sterven, een revival beleeft. Ook omdat de lezer codes in het blad met zijn mobiel kan scannen en zo bijvoorbeeld een toespraak van de kardinaal niet alleen kan lezen maar ook kan horen en zien via de mobiele telefoon.
Positieve toonzetting
De Franse bisschop Hervé Giraud boekt in Frankrijk succes met zijn twitteracount. Hij beseft dat de social media veel tijd kunnen opslorpen, terwijl een bisschop al zo veel heeft te doen. ‘Ik verstuur twee tweets per dag, altijd gekoppeld aan het evangelie van die dag. Als volgers, waaronder ook veel journalisten en politici, een vraag hebben, reageer ik zo snel mogelijk. Wat er gebeurt is dat ze me daardoor zijn gaan vertrouwen als een bron van informatie. Nu wordt ik gevraagd voor interviews omdat journalisten me kennen via internet.’ Mgr. Giraud heeft een belangrijke tip voor collega’s die ook actief willen worden in de social media: ‘Kies voor een positieve toonzetting. Als je alleen maar ventileert waar je het niet mee eens bent, kan dat zich tegen je keren.’ Mgr. Giraud is te volgen via @mgrgiraud
In Nederland heeft mgr. Jan Hendriks een twitteraccount, gekoppeld aan facebook: @mgrhendriks. Nieuws van het Secretariaat van de Rooms Katholieke Kerk is te volgen via: @rkkerk.nl