Een ledenadministratie is een belangrijk onderdeel van elke organisatie. Omdat sprake is van privégegevens moet hier zorgvuldig en volgens de wettelijke regels mee worden omgegaan. Regels over hoe bestanden moeten worden beheerd, hoe mensen zich in- en uit kunnen schrijven. Bij de Rooms-Katholieke Kerk gaat het in Nederland om de gegevens van enkele miljoenen mensen.

In de op deze pagina te downloaden notitie staat het antwoord op de vraag naar de procedures rond aan- en afmelden als parochiaan en kerklid en op andere veel gestelde vragen over de kerkledenadministratie van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland.
Brochure: De procedure met betrekking tot in- en uitschrijven (Download)

Er is ook een pdf beschikbaar met veel gestelde vragen over dit onderwerp (Download)

Een brief of formulier?
Uitschrijven als parochiaan en uitschrijven als lid van de Rooms-Katholieke Kerk gaat altijd via uw parochie. Of u dat per brief of het hieronder te downloaden voorbeeldformulier doet maakt niet uit. Het voorbeeldformulier geeft wel duidelijk aan wat u in ieder geval moet invullen. Stuurt u een bief dan moet daarin uiteraard dezelfde informatie staan. Zie ook het antwoord op de vragen 7, 8 en 9 bij vraag en antwoord.
Voorbeeldformulier uitschrijven  (Download).

Altijd via uw parochie

Uitschrijven – maar ook opnieuw inschrijven – gaat altijd via de parochie. Als u er niet zeker van bent tot welke parochie u zich moet wenden, kunt u gebruikmaken van de website ‘Zoekparochie’. U hoeft slechts uw postcode op te geven.

NB: Een uitschrijvingsprocedure duurt gemiddeld zo’n twee maanden. Als u dus niet direct bericht krijgt op uw verzoek tot uitschrijving, betekent dit niet dat uw procedure niet is of wordt gestart. Pas na afronding ontvangt u bericht.

Naar ‘Wat geloven wij?

Naar vier.nu, de website met informatie over de christelijke hoogfeesten.

Naar het nieuwsoverzicht.

Naar de pagina met informatie over het preventiebeleid van de R.-K. Kerk op het gebied van seksueel misbruik.