Wat is een encycliek?
Een encycliek is een rondzendbrief, waarin de paus de standpunten van de katholieke kerk uiteenzet over zaken van geloof of van moraal. Het woord encycliek is afgeleid van het Latijnse encyclica en het Griekse en kuklios, dat ‘rondgaand’ betekent (kuklios is ‘kring’). Al de apostelen communiceerden in de begintijd van het christendom met hun kerken door middel van ‘rondzendbrieven’.

Openingswoorden vormen de titel
De titel van een encycliek wordt gevormd uit de eerste woorden van de tekst. De openingszin is zo gekozen dat de eerste woorden de lading van het hele document dekken. Van paus Benedictus XVI verschenen de encyclieken Deus caritas est, over de liefde (2006), Spe salvi, over de hoop (2007) en Caritas in veritate, over menselijke en sociale ontwikkeling (2009). Bekende encyclieken van paus Johannes Paulus II zijn onder meer Fides et ratio (1998), Evangelium vitae (1995), Veritatis splendor (1993) en Redemptor hominis (1989).

Andere pauselijke documenten
Behalve encyclieken bestaan er verschillende andere soorten documenten van de paus, zoals decreten (regelgevende documenten), boodschappen (voor speciale gelegenheden) en apostolische brieven (naar aanleiding van een actueel onderwerp).

Bestel
Van de meeste encyclieken van recente datum is een Nederlandse vertaling beschikbaar in een uitgave van Kerkelijk documentatie. Deze zijn te bestellen via het SRKK,  bestel@rkk.nl of bel 076-52.23.444. Onderstaande encyclieken kunt u downloaden door op de betreffende cover te klikken.

encyclieken 2 encyclieken encyclieken 3 encyclieken 4 encyclieken 5 encyclieken 6 encyclieken 7