Praktische informatie voor bisdom / parochie
Rooms-Katholieke Kerk Nederland
  • Home
  • Nieuws
    • Uitgelicht. Inclusief Synode 2023
  • Wie zijn wij?
    • Kerkprovincie
      • Adres
      • Bisschoppenconferentie
      • Referentschappen
      • Kerncijfers
      • In- en Uitschrijven
    • Wereldkerk
    • Paus
    • Bisdommen
      • Personele prelaturen
      • Militair Ordinariaat
    • Parochies
    • Religieuze gemeenschappen
    • Bewegingen
  • Wat geloven wij?
    • Heilige Schrift en Traditie
    • Geloofsbelijdenis
    • Geloofsleer
    • Sociale leer
    • Geroepen
      • Wat is roeping?
      • Roepingen bisdommen en religieuzen
      • Boodschap roepingenzondag
      • Gebed om roepingen
  • Wat doen wij?
    • Liturgie
    • Diaconie
    • Catechese
    • Missie en ontwikkeling
    • Onderwijs
      • Week van het Katholiek Onderwijs
      • Belangrijke links
      • Gedelegeerden
      • Namen en adressen
    • Oecumene
    • Dialoog
      • Jodendom
      • Andere religies
  • Publicaties
    • Serie Kerkelijke Documentatie
    • Downloads Kerkelijke Documentatie
    • Kerkrechtelijke documenten
    • Encyclieken
    • Serie Regelingen R.-K. Kerkgenootschap in Nederland
    • Overige uitgaven
  • Contact
  • Nieuwsbrieven
  • AVG
  • Home
  • Nieuws
    • Uitgelicht. Inclusief Synode 2023
  • Wie zijn wij?
    • Kerkprovincie
      • Adres
      • Bisschoppenconferentie
      • Referentschappen
      • Kerncijfers
      • In- en Uitschrijven
    • Wereldkerk
    • Paus
    • Bisdommen
      • Personele prelaturen
      • Militair Ordinariaat
    • Parochies
    • Religieuze gemeenschappen
    • Bewegingen
  • Wat geloven wij?
    • Heilige Schrift en Traditie
    • Geloofsbelijdenis
    • Geloofsleer
    • Sociale leer
    • Geroepen
      • Wat is roeping?
      • Roepingen bisdommen en religieuzen
      • Boodschap roepingenzondag
      • Gebed om roepingen
  • Wat doen wij?
    • Liturgie
    • Diaconie
    • Catechese
    • Missie en ontwikkeling
    • Onderwijs
      • Week van het Katholiek Onderwijs
      • Belangrijke links
      • Gedelegeerden
      • Namen en adressen
    • Oecumene
    • Dialoog
      • Jodendom
      • Andere religies
  • Publicaties
    • Serie Kerkelijke Documentatie
    • Downloads Kerkelijke Documentatie
    • Kerkrechtelijke documenten
    • Encyclieken
    • Serie Regelingen R.-K. Kerkgenootschap in Nederland
    • Overige uitgaven
  • Contact
  • Nieuwsbrieven
  • AVG

Nieuws

Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Hoe gaan we om met geweldsteksten in de bijbel en in de koran?

Hoe gaan we om met geweldsteksten in de bijbel en in de koran?

KruseActueel, Interreligieuze dialoog2 juni 20160

In het jodendom, het christendom en de islam zijn er verschillende interpretaties van teksten uit de bijbel en de koran. Dat geldt zeker ook voor die teksten die gaan over geweld. Veel pastores worstelen met deze geweldsteksten en vragen zich af hoe ze die moeten interpreteren en kunnen uitleggen aan hun parochianen en gemeenteleden.

De Beraadgroep Interreligieuze Ontmoeting van de Raad van Kerken organiseerde er een studiebijeenkomst over op 1 juni in Utrecht. Zo’n veertig belangstellenden kwamen er op af.

Rabbijn Raphael Evers schetste de problematiek van oorlog en vrede vanuit het jodendom in een historisch perspectief. Het Hebreeuwse woord voor vrede is ‘sjalom’, dat perfect betekent. In de joodse traditie staat dit begrip van perfecte harmonie centraal. Het jodendom is niettemin geen onvoorwaardelijke pacifistische religie. De wereldvrede is een ideaal, dat pas in de tijd van de Masjie’ach haalbaar is. Evers: “We maken een geestelijke groei door die ons in ieder tijdperk onder steeds veranderende omstandigheden weer voor nieuwe uitdagingen stelt. En hierbij richten we onze ogen op onze Vader in de Hemel en bidden wij voor de spoedige komst van het Messiaanse vredesrijk.”

De Rooms-Katholieke exegeet en priester Ron van den Hout zei dat het thema ‘geweld’ in het Nieuwe Testament vooral een hermeneutisch probleem is. Je moet de teksten lezen in eenheid met de gehele Schrift. Ook moet je rekening houden met de overlevering van heel de Kerk en met de analogie van het geloof. Het gaat volgens Van den Hout om de bereidheid de bijbel, goddelijk geïnspireerd, ook als een boek van mensen te accepteren. Van den Hout: “Het is aanstootgevend als geweld een fase is in de heilsgeschiedenis. Maar kijken we naar Sint Paulus. Hij heeft voor zijn bekering met geweld de eerste christenen vervolgd. Na zijn bekering is hij niet meer gewelddadig, omdat hij het kruis heeft leren zien. Paulus bekeert zich van het zwaard tot het woord.”
Yaser Ellethy van de Vrije Universiteit te Amsterdam legde uit dat je een concrete tekst altijd vanuit een historische setting moet lezen waarin het geopenbaard is. Ook moet je kijken naar de context van de koran en interpreteren vanuit het Arabisch. Daarbij komt het principe van het naskh (het opheffen van de interpretatie van een vers door de introductie van een nieuw vers) en het muhkam (het aangeven dat een vers zo helder is, dat het als een vast voorschrift kan gelden); daarnaast bestaat er zoiets als mutashabih (een vers dat juist onhelder is en discussie blijft oproepen).

Sahiron Syamsuddin van de Islamitische Staatsuniversiteit in Yogyakarta liet zien dat radicale moslims de koranverzen over geweld misverstaan omdat ze deze verzen op hetzelfde niveau plaatsen als de verzen over vrede. Hij benadrukte dat de geweldsteksten vaak ten onrechte letterlijk worden verstaan en dat hun tekstuele en historische context buiten beschouwing wordt gelaten. De mensen die IS verdedigen baseren zich op andere teksten dan zij die de mainstream van de islam vertegenwoordigen. Ze zien het zwaard-vers (Sura 9, vers 5) als normerend voor de omgang met niet-gelovigen, terwijl gematigde moslims zich laten inspireren door de teksten over vrede en tolerantie.

Een ander voorbeeld gaf Ellethy: de Jordaanse piloot die voor het oog van de wereld door IS werd verbrand. De extremisten beriepen zich op een tekst waarin iemand gestraft wordt met de maat waarmee hij zelf onrecht heeft gepleegd. Omdat de piloot vele mensen vermoordde met zijn bommenwerper was de verbranding volgens hen een logische straf. Het ging bij de geciteerde tekst echter om een situatie in Mekka waar Mohammed op reageerde. Een dergelijke tekst kun je niet losmaken van die oorspronkelijke situatie.

Berry van Oers, secretaris van de Beraadgroep Interreligieuze Ontmoeting

Tags: bijbel, geweldsteksten, koran

Website bij videokanaal Nederlandse bisschoppen Katholiekleven.nl online

Kardinaal Eijk reageert op voornemen minister Schippers inzake kweken van embryo’s

Archieven

  • maart 2023 (9)
  • februari 2023 (16)
  • januari 2023 (15)
  • december 2022 (18)
  • november 2022 (23)
  • oktober 2022 (17)
  • september 2022 (14)
  • augustus 2022 (10)
  • juli 2022 (11)
  • juni 2022 (13)
  • mei 2022 (17)
  • april 2022 (17)
  • maart 2022 (17)
  • februari 2022 (13)
  • januari 2022 (16)
  • december 2021 (14)
  • november 2021 (16)
  • oktober 2021 (14)
  • september 2021 (14)
  • augustus 2021 (10)
  • juli 2021 (10)
  • juni 2021 (11)
  • mei 2021 (11)
  • april 2021 (15)
  • maart 2021 (16)
  • februari 2021 (14)
  • januari 2021 (13)
  • december 2020 (16)
  • november 2020 (14)
  • oktober 2020 (16)
  • september 2020 (15)
  • augustus 2020 (6)
  • juli 2020 (8)
  • juni 2020 (12)
  • mei 2020 (21)
  • april 2020 (20)
  • maart 2020 (21)
  • februari 2020 (13)
  • januari 2020 (15)
  • december 2019 (10)
  • november 2019 (11)
  • oktober 2019 (15)
  • september 2019 (11)
  • augustus 2019 (5)
  • juli 2019 (8)
  • juni 2019 (10)
  • mei 2019 (13)
  • april 2019 (15)
  • maart 2019 (14)
  • februari 2019 (16)
  • januari 2019 (16)
  • december 2018 (14)
  • november 2018 (14)
  • oktober 2018 (16)
  • september 2018 (11)
  • augustus 2018 (6)
  • juli 2018 (12)
  • juni 2018 (10)
  • mei 2018 (13)
  • april 2018 (9)
  • maart 2018 (16)
  • februari 2018 (10)
  • januari 2018 (11)
  • december 2017 (15)
  • november 2017 (13)
  • oktober 2017 (9)
  • september 2017 (9)
  • augustus 2017 (6)
  • juli 2017 (11)
  • juni 2017 (19)
  • mei 2017 (14)
  • april 2017 (9)
  • maart 2017 (11)
  • februari 2017 (9)
  • januari 2017 (12)
  • december 2016 (5)
  • november 2016 (17)
  • oktober 2016 (16)
  • september 2016 (7)
  • augustus 2016 (1)
  • juli 2016 (7)
  • juni 2016 (10)
  • mei 2016 (6)
  • april 2016 (11)
  • maart 2016 (7)
  • februari 2016 (8)
  • januari 2016 (6)
  • december 2015 (4)
  • november 2015 (9)
  • oktober 2015 (6)
  • september 2015 (9)
  • augustus 2015 (5)
  • juli 2015 (5)
  • juni 2015 (4)
  • mei 2015 (5)
  • april 2015 (7)
  • maart 2015 (5)
  • februari 2015 (9)
  • januari 2015 (6)
  • december 2014 (9)
  • november 2014 (4)
  • oktober 2014 (11)
  • september 2014 (7)
  • augustus 2014 (7)
  • juli 2014 (8)
  • juni 2014 (9)
  • mei 2014 (12)
  • april 2014 (15)
  • maart 2014 (9)
  • februari 2014 (8)
  • januari 2014 (9)
  • december 2013 (7)
  • november 2013 (14)
  • oktober 2013 (15)
  • september 2013 (10)
  • augustus 2013 (7)
  • juli 2013 (1)
  • maart 2013 (3)
  • februari 2013 (1)
  • december 2012 (1)
  • november 2012 (2)
  • september 2012 (1)
  • juli 2012 (1)
  • maart 2012 (1)
  • februari 2012 (1)
  • december 2011 (4)
  • november 2011 (3)
  • oktober 2011 (1)
  • juni 2011 (1)
  • februari 2011 (1)
  • december 2010 (3)
  • september 2010 (1)
  • mei 2010 (1)
  • maart 2010 (3)

Over RKK

  • Wie zijn wij?
  • Wat geloven wij?
  • Wat doen wij?
  • Publicaties
  • Contact

RKK op social media

Wie zijn wij?

  • Kerkprovincie
  • Wereldkerk
  • Paus
  • Bisdommen
  • Parochies
  • Religieuzen
  • Bewegingen
  • Personele prelaturen
  • Militair Ordinariaat

Wat geloven wij?

  • Heilige Schrift en Traditie
  • Geloofsbelijdenis
  • Geloofsleer
  • Sociale leer
  • Roepingen

Wat doen wij?

  • Liturgie
  • Diaconie
  • Catechese
  • Missie en ontwikkeling
  • Onderwijs
  • Oecumene
  • Dialoog