Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Raad van Kerken wil zeker nog drie jaar door met Kerkproeverij / Back to church

Raad van Kerken wil zeker nog drie jaar door met Kerkproeverij / Back to church

‘Welkom in de kerk’, 480 parochies en kerken hebben in september 2019 een spandoek met deze tekst aan de gevel van hun kerkgebouw gehangen in het kader van Kerkproeverij. Vanwege het groeiende succes van deze actie heeft de Raad van Kerken besloten om zeker de komende drie jaar door te gaan met Kerkproeverij / Back to church.

In Bolsward bleek het spandoek met de tekst ‘Welkom in de kerk’ zo aantrekkelijk dat een onbekende het mee naar huis heeft genomen. Pastoor Bultsma uit Bolsward, afgevaardigde namens de Rooms-Katholieke Kerk in de Raad van Kerken en voortrekker van de actie Kerkproeverij / Back to church kon er om lachen: ‘dat zo’n spandoek nu een slaapkamer siert, is toch een mooie gedachte’, vertelde hij de Raad bij de evaluatie van de actie Kerkproeverij 2019.

Zo veel mogelijk Nederlanders uitnodigen

De derde editie van deze oecumenische actie blijkt een succes gezien het aantal van 550 lokale kerken dat gemeld heeft mee te doen. Het kernteam dat de actie draagt ziet nog volop ruimte voor groei, van de 550 dit jaar naar 1500 gemeenten en parochies in 2022. Doel is: rond één weekend in het jaar zoveel mogelijk Nederlanders uitnodigen een kerkdienst bij te wonen.

Afgesproken is om de actie te concentreren in het tweede weekend van oktober. De Raad, die in deze nauw samenwerkt met MissieNederland, Alpha Nederland, de IZB en de mediapartners EO en KRO-NCRV, gaat ermee akkoord dat de actie in elk geval drie jaar wordt voortgezet, zodat de opgedane kennis niet verloren gaat.

Tags: ,