Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Kerkproeverij / Back to church komt met alternatieven voor uitnodigend kerk-zijn in coronatijd

De gezamenlijke organisaties die vertegenwoordigd zijn in het initiatief Kerkproeverij / Back to church moedigen kerken aan om ondanks alle beperkingen vanwege corona toch uitnodigend te blijven. Om geloofsgemeenschappen hierbij te ondersteunen is de website www.kerkproeverij.nl omgebouwd tot een inspiratiepagina voor uitnodigend kerk-zijn in coronatijd.

In een open brief aan kerken schrijven vicaris Arjen Bultsma, lid van het kernteam van dit project, en ds. Christien Crouwel, algemeen secretaris van de Raad van Kerken: “Wij zien het bouwen aan een uitnodigende en gastvrije gemeenschap als een doorgaand proces. Het behoort ook tot de missionaire opdracht zoals die bijvoorbeeld klinkt aan het einde van het Matteüsevangelie. Juist met Pinksteren krijgt die een bijzondere bekrachtiging.”

Voorbeelden

De schrijvers wijzen in de brief op het blijvend belang van uitnodigen en verwelkomen in de kerk. “Juist ook in deze bijzondere tijd, nu velen van u bezig zijn om de richtlijnen vanuit de burgerlijke en kerkelijke overheden toe te passen op de eigen concrete situatie. Dit zal niet zelden passen en meten worden en vast ook met teleurstellingen gepaard gaan. Toch willen we u vragen om daarbij rekening te houden met de mogelijkheid om gasten te ontvangen. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat kerkgangers bij aanmelding voor een viering kunnen aangeven een of twee extra personen mee te zullen nemen. Hoe fijn zal het voor deze gasten zijn, die misschien voor het eerst een viering of kerkdienst meemaken, dan naast de vertrouwde kerkganger te kunnen zitten, zij het op anderhalve meter afstand.”

Kerkproeverij / Back to church

Rondom één weekend in het jaar worden zoveel mogelijk Nederlanders uitgenodigd om een kerkdienst bij te wonen. Vanwege de uitzonderlijke omstandigheden door het coronavirus bezinnen de organisatoren zich nog op de invulling van het geplande Kerkproeverij-weekend in oktober. Kerkproeverij is een initiatief van de Raad van Kerken, in samenwerking met Alpha Nederland en MissieNederland, en wordt ondersteund door mediapartners EO en KRO-NCRV.

Lees hier de hele brief van vicaris Bultsma en ds. Crouwel.

Kijk voor meer inspiratie op www.kerkproeverij.nl

Tags: , ,