Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > TV-programmering KRO-NCRV voor Pasen: Passion, Kruisweg, Paaswake, Paasmis, Urbi et Orbi

De Nederlandse bisschoppen roepen op om Pasen ondanks beperkingen door corona vooral toch te vieren in 2021. Met de eigen parochie via een livestream, of met de vieringen op NPO2 die worden uitgezonden door KRO-NCRV. Deze omroep zorgt voor een speciale programmering in de Goede Week tot en met Pasen die helpt om Pasen thuis mee te kunnen vieren.

Op Witte Donderdag 1 april wordt om 20.30 uur live vanuit Roermond The Passion op NPO1 uitgezonden. In dit muziekspektakel wordt het lijdensverhaal van Christus aan de hand van eigentijdse muziek verteld tegen het decor van de Munsterkerk in Roermond. The Passion zou vorig jaar al vanuit Roermond worden uitgezonden, maar dat ging vanwege de coronamaatregelen niet door. Dit jaar gaat de uitzending wel door, maar zonder publiek. Op zaterdag 3 april wordt The Passion om 22.00 uur herhaald op NPO3. (Foto boven: cast The Passion 2021)

Pasen
Op paaszaterdag zendt de KRO om 23.15 uur op NPO2 de paaswake uit vanuit de Sint-Josephkerk in Landgraaf-Waubach. Tijdens deze viering wordt het nieuwe vuur ontstoken en het doopwater gezegend. Voorganger is pastoor Harry Notermans.
Zondag 4 april komt om 11.00 uur de paasmis op NPO2 vanuit dezelfde kerk, met aansluitend de zegen ‘Urbi et Orbi’ van paus Franciscus vanuit Rome. Op Tweede Paasdag besteedt het programma Kruispunt op NPO2 om 22.40 aandacht aan Roermond met een reportage over de hoofdrolspelers van The Passion.

Boekjes bij de vieringen
Om de vieringen thuis zo goed mogelijk mee te kunnen beleven kunt u via www.vierpasen.nl speciaal daarvoor bestemde boekjes downloaden. In deze boekjes, die beschikbaar worden gemaakt door de Katholieke Bijbel Stichting (KBS) vindt u de Bijbellezingen en gebeden voor de vieringen zodat u thuis mee kunt doen.

Programmaoverzicht KRO-NCRV:
Donderdag 1 april (Witte Donderdag)
18.50 uur, NPO2: Binnenstebuiten vanuit het Kruiswegpark in Roermond
20.30 uur, NPO1: The Passion vanaf het Munsterplein in Roermond

Vrijdag 2 april (Goede Vrijdag)
15.00 uur / NPO2: Kruisweg
Vanaf het stervensuur van Jezus gaat de bisschop van Den Bosch, mgr. De Korte biddend langs de kruiswegstaties in het Kruiswegpark in Handel. De meditaties bij de staties zijn geschreven door schrijfster Vonne van de Meer. Ook klinken enkele koralen uit de Johannes- of Mattheuspassion van J.S. Bach.

Zaterdag 3 april (Stille Zaterdag)
22.00 uur, NPO3: Herhaling The Passion
23.15 uur, NPO2: Paaswake vanuit Landgraaf-Waubach

Zondag 4 april (Pasen)
11.00 uur, NPO2: Paasviering vanuit Landgraaf-Waubach
12.00 uur / NPO2: Urbi et Orbi
Paus Franciscus spreekt zijn paastoespraak uit en waarna hij de pauselijke zegen voor de stad Rome en de Wereld geeft.
12.25 uur / NPO2: Zalig Pasen met Wishful Singing
Paasgezangen en een gesprek met dominicaan Michael-Dominique Magielse over de betekenis van Pasen.

Zondag 5 april (Tweede paasdag)
22.40 uur / NPO2: Kruispunt
Backstage bij een megaproductie in coronatijd. Kruispunt filmde de afgelopen weken achter de schermen bij de elfde editie van The Passion.

Tags: