Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Bid op Goede Vrijdag de kruisweg van de heilige Titus Brandsma

Bid op Goede Vrijdag de kruisweg van de heilige Titus Brandsma

Op vier.nu staat een video waarmee op Goede Vrijdag de kruisweg van de heilige Titus Brandsma kan worden meegebeden. De video is opgebouwd met foto’s van de kruiswegstaties zoals Titus Brandsma die in de jaren ’30 van de vorige eeuw voor zich zag, vormgegeven door zijn vriend en beeldend kunstenaar Jac Maris.

De beelden van Maris staan er bijna een eeuw later nog: in het Processiepark bij de Bonifatiuskapel in Dokkum. Dit nationaal heiligdom en bedevaartsoord was ook een idee van Titus Brandsma (1926). In het jaar van Titus’ heiligverklaring (15 mei 2022) door Paus Franciscus, is deze kruisweg online beschikbaar gemaakt met foto’s van beelden in het processiepark, gemaakt door Frans Sijtsma.

De kruisweg is een oefening van devotie. Biddend en zingend overwegen gelovigen op Goede Vrijdag het lijden van Christus door symbolisch de weg – de ‘kruisweg’ – af te leggen die hij op zijn sterfdag ging. De kruisweg telt veertien lijdenstaferelen, de zogenoemde staties. Dit gebeurt ook gezamenlijk in parochies.

De video op vier.nu biedt de kijker steeds een moment om voor zichzelf stil te staan, te bidden en mediteren bij de verschillende momenten tijdens de kruisweg van Christus.

• Bid de online kruisweg op vier.nu.
  • Of kijk op de website van uw eigen parochie of en hoe u daar de kruisweg kunt meebidden.
  • Of kijk de kruisweg op NPO2, vrijdag 7 april om 15.00 uur bij KRO-NCRV.

Tags: , , ,