Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Dossiers > Uitgelicht: Coronavirus > Paus roept bij ‘Urbi et Orbi’ nogmaals op om vaccins ook voor armsten beschikbaar te maken

Bij het uitspreken van de Urbi et Orbi-zegen op Eerste Paasdag, 4 april, heeft paus Franciscus nogmaals opgeroepen om de coronavaccins ook beschikbaar te maken voor de armsten op de wereld. Verder riep hij in zijn toespraak op tot beperking van militaire uitgaven.

Door de coronamaatregelen kon voor het tweede jaar op rij slechts een kleine groep gelovigen de paasviering in Rome bijwonen.

Na de paasmis volgde het ‘Urbi et Orbi’, de pauselijke zegen voor de stad en de wereld. De paus onderstreepte dat de pandemie nog niet voorbij is en ernstige sociale en economische gevolgen heeft voor de armsten. Desondanks blijven gewapende conflicten aanhouden en worden de wapenarsenalen nog uitgebreid. De paus noemde de gewapende conflicten en militaire uitgaven in deze periode van pandemie ‘schandalig’.

Iedereen wordt opgeroepen om de pandemie te bestrijden. Ik spoor in het bijzonder de internationale gemeenschap aan om  zich, in een geest van wereldwijde verantwoordelijkheid, in te zetten om de onverantwoorde vertraging in de verdeling van vaccins te overwinnen en de levering ervan ervan te vergemakkelijken, vooral in de armste landen,’ aldus paus Franciscus.

Aandacht voor de jongeren

In zijn toespraak bad de paus voor goddelijke troost voor de zieken, voor al wie een dierbare verloor en voor de vele werklozen. Overheden moeten ertoe bijdragen dat gezinnen een fatsoenlijk levensonderhoud hebben. Hij bracht ook hulde aan de medische hulpverleners en had extra aandacht voor de jongeren die niet naar school kunnen.

Lees hier de boodschap Urbi et Orbi 2021 in het Italiaans of het Engels

Bron: VIS/Vaticannews.va/kerknet.be.