Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Raad van Europese Bisschoppenconferenties (CCEE) viert 50-jarig bestaan

Raad van Europese Bisschoppenconferenties (CCEE) viert 50-jarig bestaan

De Raad van Europese Bisschoppenconferenties (CCEE) vierde op donderdag 23 september zijn vijftigste verjaardag. Dit gebeurde met een eucharistieviering in de Sint-Pietersbasiliek in Rome waarin paus Franciscus voorging. Aansluitend volgt een programma van meerdere dagen waarbij onder meer wordt gesproken met politici.

De bijeengekomen voorzitters van de Europese Bisschoppenconferenties kiezen tijdens hun overleg in Rome verder een nieuw bestuur. Ook staat een ontvangst door de Italiaanse president Sergio Mattarella op het programma.

CCEE

De CCEE (staat letterlijk voor het Latijnse Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae) werd 50 jaar geleden in de geest van het Tweede Vaticaans Concilie en naar het voorbeeld van de CELAM in Latijns-Amerika, opgericht om de samenwerking en het overleg tussen de katholieke bisschoppen van het oude continent te bevorderen. De feitelijke oprichting had plaats in 1971.

Vandaag telt het overlegorgaan 39 leden, die de katholieke Kerk uit 45 landen in geografisch Europa (tot aan de Oeral) vertegenwoordigen. Bisschop. J. van den Hende vertegenwoordigt de Nederlandse Bisschoppenconferentie in de CCEE. Het secretariaat van de CCEE is gevestigd in de Zwitserse stad Sankt Gallen. Sinds 2016 wordt de CCEE geleid door de Italiaanse kardinaal Angelo Bagnasco (78).

Bron: Kerknet.be/CCEE/Vaticannews.va/KNA

Foto (klik voor een vergroting): Jubileumviering met paus Franciscus op donderdag 23 september 2021. © CCEE/episkopat.pl

Tags: