Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Campagnemateriaal Vier Kerstmis voor parochies: let ook op de coronamaatregelen!

Met de landelijke campagne VierKerstmis.nl willen de gezamenlijke Nederlandse bisschoppen dit jaar zoveel mogelijk mensen stimuleren om Kerstmis te vieren, bij voorkeur door naar (een van) de kerstvieringen in de parochies te gaan. In de eerste twee weken van november is hiervoor via de bisdommen campagnemateriaal naar de parochies gestuurd. Met de recente aanscherping van de coronamaatregelen in de R.-K. Kerk geldt, dat de campagne daar op moet worden afgestemd.

De website VierKerstmis.nl werd in 2020 voor het eerst gelanceerd om in de coronatijd iedereen op te roepen om toch Kerstmis te vieren, ook als er geen plek was in de eigen kerk. VierKerstmis.nl biedt inspiratie voor en over het samen vieren van Kerstmis, maar wil in 2021 mensen ook helpen om de site van de eigen parochie te vinden. Op die site kunnen ze dan op het vieringenrooster kijken waar en wanneer de vieringen zijn en of er eventueel nog beperkingen of maatregelen gelden om aanwezig te kunnen zijn.

Er zijn VIER tips voor de parochies om deze campagne goed te kunnen voeren:

1. Download de materialen van VierKerstmis die speciaal voor de parochies beschikbaar zijn, te weten artikeltjes en beeldmateriaal voor op de parochiewebsite, voor in het kerkblad van december en in de nieuwsbrief en de social accounts.
  2. Zorg dat uw vieringenrooster op uw website gemakkelijk te vinden is en overzichtelijk laat zien welke vieringen er in december, of beter nog speciaal in de kersttijd, gehouden worden.
  3. Vermeld bij het vieringenrooster (indien nodig in verband met corona) of en hoe er gereserveerd moet worden, hoeveel mensen er bij een viering kunnen zijn, of er een livestream is die mensen als alternatief zouden kunnen volgen. Is die er niet, dan kunt u ook verwijzen naar de vieringen op NPO2.
  4. Zet op uw site ook een link naar VierKerstmis.nl voor meer inspiratie om thuis Kerstmis te vieren, met op deze site onder meer verhalen, kerstkaarten, een doeboekje voor kinderen en nog veel meer.

Blijf op de hoogte!

De website Vier Kerstmis gaat op vrijdag 26 november online. Houd voor meer informatie rkkerk.nl in de gaten, ook als het gaat over eventuele verdere aanscherping van de coronamaatregelen. Wilt u direct een nieuwsbrief ontvangen wanneer er sprake is van aanscherping van de coronamaatregelen, neem dan een gratis abonnement op de Nieuwsbrief RKKerk.nl!

Kijk voor de actuele maatregelen op het gebied van corona hier.

Tags: