Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Speciale aandacht tijdens Advent voor 800 jaar kerststal op Vier.nu Kerstmis

Speciale aandacht tijdens Advent voor 800 jaar kerststal op Vier.nu Kerstmis

Op zondag 3 december begint de Advent, de voorbereidingstijd naar het hoogfeest van Kerstmis. Op de website over de christelijke hoogfeesten, Vier.nu, staat dan Kerstmis centraal met speciale aandacht voor de kerststal, want het is precies 800 jaar geleden dat de eerste levende kerststal werd ingericht.

Op 24 december 2023 is het precies 800 jaar geleden dat Franciscus van Assisi in het stadje Greccio in Italië een levende kerststal liet inrichten. Franciscus vond dat zijn tijdgenoten weinig oog en begrip hadden voor de menselijke kant van het kerstverhaal. Daarom besloot hij het zichtbaar te maken. Midden in de bossen van Greccio creëerde hij een stal met een kribbe, een ezel en een os. Deze eerste levende kerststal was de opmaat voor een traditie die nog altijd actueel is. Op tal van plekken – thuis, op school, in de kerk en op straat – wordt de geboorte van Christus uitgebeeld met de kerststal.

Welkom bij de viering

Vier.nu roept mensen ook op het hoogfeest mee te vieren in de eigen plaatselijke kerk. De site helpt om de website van de dichtstbijzijnde parochie te vinden. In het vieringenrooster van de parochies is te zien waar en wanneer men Kerstmis mee kan vieren. Daarnaast biedt Vier.nu andere inspirerende en informatieve links en downloads voor en over het vieren van Kerstmis. Zo is er voor kinderen een kleurplaat en een kerststal die ze zelf in elkaar kunnen knutselen, er is een link naar het kerstevangelie en naar een brief die paus Franciscus schreef over de kerststal en nog veel meer.

Kijk voor meer informatie op Vier.nu en doe mee: Vier Kerstmis, niet alleen thuis, maar ook samen in de kerk!

Kijk hier de video met uitleg over Vier.nu in minder dan 1 minuut.

Foto boven: katholiekleven.nl/voor parochies, foto onder: Wim Koopman, kerststal in Greccio.

Tags: , ,