Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Geen categorie > Kerstprogrammering bij KRO-NCRV: kerstnachtmis en eucharistieviering vanuit Bolsward

De rechtstreekse kerstnachtmis op t.v. komt dit jaar vanuit de Sint Franciscusbasiliek te Bolsward. Celebrant is pastoor Arjen Bultsma. Ook de eucharistieviering op Eerste Kerstdag wordt live uitzonden vanuit Bolsward.  Behalve de vieringen met Kerstmis staat bij KRO-NCRV voor de feestdagen nog veel meer op het programma.

In verband met het overlijden van mgr. Harrie Smeets, 20 december jongstleden, zal het laatste Geloofsgesprek met hem opnieuw worden uitgezonden. De oud-bisschop van Roermond was toen dit gesprek werd opgenomen al ernstig ziek en wist dat zijn sterven niet ver weg was. Voor de laatste keer ging hij naar Rome, met zijn collega-bisschoppen. Daar keek hij terug op zijn leven. Deze uitzending is op zondag 24 december 2023, op NPO2 – 09.45 uur.

De rechtstreekse eucharistievieringen op deze vierde zondag van de Advent komt vanuit de St. Martinuskerk in Sneek. Celebrant: mgr. Ron van den Hout, bisschop van bisdom Groningen-Leeuwarden. Zondag 24 december, 10.00 uur.

Urbi et Orbi

De rechtstreekse kerstnachtmis komt in de nacht van 24 op 25 december vanuit de St. Franciscusbasiliek in Bolsward. Aanvang: 00.00 uur op NPO2. Ook op Eerste Kerstdag, 25 december, komt de eucharistieviering uit Bolsward en is de celebrant pastoor Arjen Bultsma. Deze viering begint  om 11.00 uur. Dit wordt gevolgd het Urbi et Orbi  om 12.00 uur op NPO 2. Het Latijnse ‘urbi et orbi’ betekent ‘aan stad en wereld’; het is de benaming voor de zegen die de paus tijdens hoogfeesten als Pasen en Kerstmis geeft aan de stad Rome.

Verder start op Eerste Kerstdag de driedelige reisserie ‘Met Francis naar Lourdes’, in deze vrolijke documentaireserie reist Francis van Broekhuizen (foto, KRO-NCRV) als vrijwilliger naar het grote Maria bedevaartsoord in Frankrijk. Ze gaat aan het werk als vrijwilliger, in gesprek met pelgrims en brengt een bezoek aan Maria in de grot. Francis naar Lourdes, maandag 25 december tot en met woensdag 27 december om 20.40 uur bij KRO-NCRV op NPO 2 en NPO Start en Plus.

Anita in de Missie

Op Tweede Kerstdag is Anita in de missie te zien om 18.35 uur op NPO 2. Anita Witzier bezoekt de allerlaatste ‘Witte Paters’ van Nederland. Nog helder van geest en boordevol verhalen, vertellen de paters openhartig over hun decennialange leven in Afrika, over hun vreugde en geluk maar ook over de donkere en gevaarlijke momenten.

Op zondag 31 december, oudejaarsdag wordt om 09.45 uur op NPO 2 een geloofsgesprek met mgr. René Maessen van bisdom Roermond uitgezonden, dat als context dient voor de aansluitende eucharistieviering, die ook vanuit Roermond komt: 10.00 uur op NPO 2. Celebrant: pastoor Carlos Martinez.

Kijk hier voor de complete kerstprogrammering van KRO-NCRV.

Tags: , ,