Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Online evenement op vrijdag 19 maart bij de start van het Amoris laetitia Jaar van de Familie

Tijdens een speciaal online evenement, dat via YouTube te volgen is, wordt op vrijdag 19 maart het Amoris laetitia Jaar van de Familie geopend. Dit evenement wordt georganiseerd door het Dicasterie voor Leken, Gezin en Leven, het Bisdom van Rome en het Pauselijk Theologisch Instituut Johannes Paulus II. Het heeft als titel en thema: ‘de liefde van elke dag’.

Het jaar gewijd aan de familie werd op 27 december 2020 door paus Franciscus uitgeroepen. Het doel van dit jaar is om de vruchten van de post-synodale apostolische exhortatie Amoris laetitia ‘te laten rijpen en de Kerk dichter bij families en gezinnen, het afgelopen jaar beproefd door de coronapandemie, in de hele wereld te brengen.’ Het jaar eindigt op 26 juni 2022 met de tiende Wereldbijeenkomst van Gezinnen.

Rijkdom

De exhortatie Amoris laetitia biedt rijkdom, die volgens de organisatoren nog verder ontdekt moet worden. ‘De exhortatie van de paus wil de hele Kerk in beweging brengen”, aldus de organisatoren. Zij hopen bij de start van het Jaar van de Familie een bijdrage te leveren aan het verbinden van pastorale praktijk en theologie waar het gaat om gezinnen en families. Dit ook in voorbereiding op de Wereldbijeenkomst van Gezinnen die in 2022 in Rome zal plaatsvinden.

Het evenement op vrijdag 19 maart is verdeeld over twee onlinebijeenkomsten die voor iedereen toegankelijk zijn. Bij de eerste bijeenkomst, die begint om 15.00 uur, zijn onder anderen kardinaal Kevin Joseph Farrell, prefect van het Dicasterie voor Leken, Gezin en Leven; Kardinaal Angelo De Donatis, vicaris van de paus voor het bisdom Rome en aartsbisschop Vincenzo Paglia, grootkanselier van het Pauselijk Theologisch Instituut Johannes Paulus II betrokken. Deze bijeenkomst wordt afgesloten met een boodschap van paus Franciscus.

Het tweede deel van de middag, aanvang 16.30 uur, krijgt een meer academisch karakter en zal onder leiding van de theoloog Giovanni Cesare Pagazzi worden bijgewoond door Nuria Calduch-Benages van de Gregoriaanse Universiteit, Antonio Pitta van de Lateraanse Universiteit, Vincenzo Rosito van het Johannes Paulus II Instituut en bisschop Dario Gervasi, hulpbisschop van Rome en afgevaardigde voor het gezinspastoraat.

Kijk hier om de bijeenkomsten te volgen.

Tags: , ,