Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Mgr. Mutsaerts vraagt aandacht voor gezinnen in de Week (en Dag) van het Gezin (8-15 mei)

In 2023 wordt in Nederland voor de eerste keer de Week van het Gezin (8-15 mei) gevierd. Dit hangt samen met de internationale Dag van het Gezin op 15 mei. Mgr. Mutsaerts, bisschopreferent voor Jeugd en Jongeren, ziet deze week als een aanleiding om aandacht te hebben voor de plaats die gezinnen hebben in de Kerk, de vreugde die gezinnen brengen in een levendige geloofsgemeenschap, maar ook voor het feit dat geloofsopvoeding niet altijd gemakkelijk is in deze tijd.

De internationale dag van het gezin zet gezinnen in de spotlight. Welke plek hebben gezinnen eigenlijk in de Rooms-Katholieke Kerk?

Gezinnen hebben vanouds een centrale plaats in de kerk. Dat zouden ze in ieder geval moeten hebben. We noemen het ook wel ‘de kleine huiskerken’. Jezus zelf heeft zich niet te groot geacht om op te groeien in een gezin met een vader en een moeder. Het is daar waar de kinderen – als ze geluk hebben – opgroeien met het geloof en mogen ontdekken dat het geloof niet iets bijzonders is, maar juist iets heel gewoons, iets wat met het alledaagse leven te maken heeft. Je weet je opgenomen in een groter geheel.

De drukte van het gezin vraagt van ouders best veel. Vaak werken beide ouders, zijn er activiteiten en sociale verplichtingen. Juist dan kan het moeilijk zijn om God een plaats te geven in het gezin. Welke tips wilt u ouders geven die zoeken hoe ze als gezin kunnen groeien in hun geloof?

In hectische tijden zoals de onze is het niet gemakkelijk ruimte te maken voor God in het leven van alledag. Vaste momenten creëren kan helpen. Een eerste basis is om te proberen om dagelijks samen te eten. Voor en na de maaltijden is ook een goed moment om samen te bidden. Daarbij kan je de kinderen helpen om te oefenen door zelf een kort gebed te bedenken en uitspreken. Houd het simpel. Een andere gewoonte kan zijn om op een of op twee vaste dagen een Bijbelverhaal uit een kinder- of jongerenbijbel voor te lezen. Die verhalen spreken voor zich. Later zullen kinderen de verbanden gaan zien tussen al die verhalen.  Verder zou ik tegen gezinnen willen zeggen: houd in ieder geval vast aan de zondagmis en zoek daarvoor een parochiekerk waar de kinderen/jongeren leeftijdgenoten tegenkomen.

Wat zijn volgens u initiatieven, voorbeelden of getuigenissen in de Kerk waar gezinnen zich in deze tijd aan kunnen optrekken en waar ze hun geloofsvragen kunnen delen?

Voor zowel ouders als kinderen geldt dat het in deze tijd heel belangrijk is om andere geloofs- en leeftijdgenoten op te zoeken. Je hebt elkaar nodig en het geeft bemoediging. Ik zie steeds vaker initiatieven waar jonge mensen en hun ouders samenkomen. Zelf kom ik vaak en graag bij kinder- en jongerenkampen. Dat zijn kampen waar de leiding ervoor zorgt dat twee dingen nadrukkelijk aanwezig zijn: heldere inhoud en – zeker zo belangrijk – een goede sfeer, zodat de jeugd graag terugkomt.

Voor zowel ouders als kinderen geldt dat vriendschap een hele belangrijke factor is. Tijdens kampen worden vriendschappen gesloten die lang beklijven. Dat zorgt er ook voor dat het aantrekkingskracht heeft op nieuwe ‘klanten’. Je zou hopen dat parochies meer werk maken van jongerengroepen in hun eigen parochie. Dat kost energie, maar geeft nog veel meer voldoening.

Lees ook: Amoris laetitia, de exhortatie over huwelijk en gezin van paus Franciscus.

Afbeelding:Pixabay.

Tags: , ,