Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Wereld Familiedagen in Rome nog tot zondag 26 juni te volgen ook vanuit Nederland

Op woensdag 22 juni zijn in Rome de Wereld Familiedagen 2022 van start gegaan in aanwezigheid van paus Franciscus. Komende zondag zal hij zijn zegen geven aan de aanwezigen, gezinnen en andere afgevaardigden uit de hele wereld en daarmee de bijeenkomst afsluiten. Vanuit Nederland is Elise Bangma-Mertens, medewerker huwelijk en gezin van het aartsbisdom Utrecht, samen met haar man afgevaardigd naar de Wereld Familiedagen.

Elise Bangma maakt deel uit van het platform voor medewerkers/afdelingen huwelijk en gezin vanuit de zeven bisdommen onder leiding van mgr. Mutsaerts namens de bisschoppenconferentie. Binnen dit platform zal zij bij terugkomst haar ervaringen delen.

Een groot deel van het programma vindt daarnaast dit keer online plaats om zo gezinnen, families maar ook groepen in parochies de gelegenheid te bieden om mee te doen vanuit de eigen woonplaats. Via het bisdom ‘s- Hertogenbosch is daarvoor in Nederland een handreiking voor parochies bij de “World Meeting of Families 2022” beschikbaar gemaakt. Een deel van de bijeenkomsten is ook via livestream te volgen via de speciale website voor dit evenement.

Brief aan de gezinnen van kardinaal Eijk

Bij gelegenheid van de Wereld Familiedagen heeft kardinaal Eijk een brief aan de katholieke gezinnen geschreven. In zijn brief signaleert kardinaal Eijk een grote druk op gezinnen in de huidige tijd: “Tijd hebben voor het leven thuis, samen als gezin, wordt bemoeilijkt door de huidige levensstijl, de werktijden, de complexiteit van de wereld van vandaag waarin velen er een waanzinnig ritme op nahouden om te overleven.

De samenleving wordt langzaam door en door individualistisch en dat zien we ook terug in de gezinnen. Hierdoor is er nog minder tijd en prioriteit voor de Kerk en het geloof. In al deze moeilijkheden voor jullie in deze tijd, ben ik des te dankbaarder dat er nog gezinnen zijn in onze Kerk. En jullie zijn er niet alleen, jullie zetten je in en geven het geloof door aan je kinderen. Dat is het grootste goed dat je ze mee kan geven, een ontmoeting met Jezus, die een Vriend voor ze wil zijn.” Lees de complete brief op de website van het aartsbisdom Utrecht.

Tags: ,