Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Podcast katholiekleven.nl over de vraag: ‘wat is waardig sterven volgens het katholieke geloof?’

In een nieuwe podcast op videokanaal katholiekleven.nl gaat dr. Lambert Hendriks in op de vraag ‘wat is waardig sterven volgens het katholieke geloof?’ Dr. Hendriks is rector van Grootseminarie Rolduc en voorzitter van de Katholieke Stichting Medische Ethiek.

Deze stichting organiseert op 24 april een bijeenkomst over de zorg voor mensen in kritieke en terminale levensfasen. Voltooid Leven was begin 2020 regelmatig in het nieuws. D’66 kondigde een nieuw wetsvoorstel aan, de commissie Wijnbergen bracht een rapport uit waarin onderzoek naar de doodswens van niet ernstig zieke ouderen werd beschreven.

Barmhartige Samaritaan

Het onderwerp verdween uit de media door de COVID-19-pandemie, maar zal in de huidige kabinetsformatie zeker weer terugkomen. In het najaar publiceerde de Congregatie voor de Geloofsleer de brief “De barmhartige Samaritaan (Samaritanus Bonus) ” over het “zijn bij zieken”, “zijn bij anderen”, in andere woorden “staan bij het kruis”.

In de bijeenkomst op 24 april wil de Stichting Medische ethiek proberen datgene wat leeft bij mensen in de maatschappij te verbinden met een filosofische visie op hoe het leven goed geleefd kan worden en de christelijke betekenis van de barmhartige Samaritaan in onze tijd.

Luister voor meer informatie hier de podcast met dr. Lambert Hendriks over palliatieve zorg, euthanasie en de vraag: wat is waardig sterven volgens het katholieke geloof? En over hulp, liefde en nabijheid als je te maken krijgt met het lijden dat je overkomt.

Meer informatie over het symposium van de Katholieke Stichting Medische Ethiek op 24 april medische-ethiek.nl vindt u hier: ‘Wat kan de barmhartige Samaritaan met Voltooid Leven?’

Tags: ,