Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Nationale Iftar met onder anderen minister Koolmees: eenheid in verscheidenheid!

Maandagavond 13 mei organiseerden het Contactorgaan Moslims en de Overheid (CMO) en de ondernemersvereniging Hotiad voor de derde maal een Nationale Iftar (maaltijd na zonsondergang tijdens de Ramadan, vastenmaand moslims). In Juliana Plaza in de Haagse Schilderswijk kwamen tweehonderd gasten samen: moslims, joden en christenen. Namens de Bisschoppenconferentie schoof drs. Berry van Oers bij de iftar aan.

“Het thema van de iftar ‘eenheid in verscheidenheid’ past goed bij de Vaticaanse boodschap ter gelegenheid van Ramadan”, aldus Van Oers. In die boodschap staat dat, om de verscheidenheid te respecteren, de dialoog de fundamentele vrijheden van geweten, van denken, van expressie en van godsdienst moet bevorderen.

Niemand past in één hokje’

Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid was de hoofdspreker. “Niemand past in één hokje. Ik ben vader, Rotterdammer, politicus en voetbalfan”, legde Koolmees uit. De minister herinnerde aan de aanslagen in Nieuw-Zeeland op een moskee, in Sri Lanka op kerken en in Pittsburgh op een synagoge. Hij wees op intolerantie en racisme in eigen land. Koolmees: “Ik heb vertrouwen in de kracht van onze samenleving”. Ter illustratie haalde hij de vele interreligieuze activiteiten aan die vanuit synagogen, kerken en moskeeën plaatsvinden. Koolmees sloot zijn toespraak af met een uitspraak van Baruch Spinoza: “Ween niet, wees niet verontwaardigd, maar begrijp!”

Onder de gasten bevonden zich ambassadeurs van de Verenigde Staten, Oezbekistan, Nieuw-Zeeland en Sri Lanka. “Ik als moslim wil benadrukken dat de islam niets te maken heeft met terrorisme. Islam is en betekent vrede”, zei ambassadeur Sadiq van Sri Lanka. Ook burgemeester Krikke van Den Haag was er, alsmede haar voorganger Deetman. Er was belangstelling vanuit de landelijke politiek met D66-fractieleider Jetten en kamerlid Öztürk van Denk. Het Overlegorgaan Joden Christenen en Moslims (OJCM) en Geloven in Samenleven (GIS) ondersteunden het evenement.

‘We hebben elkaar zoveel te vertellen’

Tijdens de iftar vonden boeiende gesprekken plaats. “De mensen in de straat, moslims en christenen, moeten meer met elkaar optrekken. We hebben elkaar zoveel te vertellen”, zei een moslim met een Surinaamse achtergrond. Hij wees op de gemeenschappelijke waarden in beide religies zoals de zorg voor elkaar. Zowel in de vastentijd van katholieken als tijdens de ramadan is daar extra aandacht voor. “Ik vind katholieke kerken zo mooi van binnen”, zei een journalist van Turkse afkomst. Hij vertelde dat zijn vrouw uit Bergen op Zoom komt. Elke keer wanneer ze daar naar de familie gaan stoppen ze even om de basiliek van Oudenbosch te bezoeken. “Wat ik daar aan schoonheid, sfeer en stilte ervaar doet me telkens weer goed”, zei hij.

Drs. Berry van Oers, beleidsadviseur van de Nederlandse Bisschoppenconferentie voor onder meer de Interreligieuze Dialoog, maakte de foto en deed verslag. Op de foto minister van sociale zaken en werkgelegenheid, Wouter Koolmees.

Tags: ,