Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Bisschop-referent bij Nationale Iftar met als thema ‘de kracht van vertrouwen en geloven’

Op maandagavond 11 april 2023 vond voor de zevende keer een Nationale Iftar plaats in het Leonardo Royal Hotel in Scheveningen. Mgr. Herman Woorts en Berry van Oers, respectievelijk bisschop-referent en beleidsadviseur voor Interreligieuze Dialoog, waren vanuit de Rooms-Katholieke Kerk bij deze iftar aanwezig. De iftar is de maaltijd van moslims direct na zonsondergang tijdens de islamitische vastenmaand ramadan.

Het thema van de iftar dit jaar was ‘de kracht van vertrouwen en geloven’. De organisatoren, CMO en Hotiad, benadrukken daarmee dat het geloof kracht en inspiratie aan gelovigen geeft, ook om goed met elkaar samen te leven en samen te werken. Zij ontvingen de boodschap van de Rooms-Katholieke Kerk bij gelegenheid van de vastenmaand Ramadan. In de boodschap worden moslims en christenen opgeroepen om liefde en vriendschap te versterken. Dit jaar overlappen de katholieke en de islamitische vasten elkaar gedeeltelijk De nadruk op naastenliefde tijdens zowel de katholieke vasten als de islamitische vasten biedt kansen tot gemeenschappelijke acties.

Minister Weerwind

Het kabinet was tijdens de iftar vertegenwoordigd door de ministers Weerwind en Wiersma en staatssecretaris Uslu. Minister voor Rechtsbescherming Franc Weerwind hield een toespraak. “Is het nooit te laat om je leven te beteren?”, vroeg hij aan de aanwezigen. Weerwind: “Of misschien moet ik deze vraag anders stellen: verdienen alle daders vergeving?”

Ook Rabin Baldewsingh, nationaal coördinator tegen discriminatie en racisme, sprak tijdens de iftar. Hij riep de genodigden op zich in te zetten voor een inclusieve samenleving. “In religie en spiritualiteit zit de kracht van inclusie verborgen”, legde hij uit.

Bronnen

Haluk Songur, islamitisch rechtsgeleerde, pleitte voor een holistische benadering. Songur: “Om de kloof tussen wettelijke normen en ethische normen te overbruggen is het van cruciaal belang een alomvattende en holistische aanpak te volgen die gebaseerd is op vertrouwen en geloof.”

René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk Nederland, vertelde dat samen eten nooit een feest kan zijn zonder vertrouwen en openheid naar elkaar. De Reuver: “Wij hebben allen bronnen nodig om kracht en inspiratie uit te putten voor vertrouwen en geloof.”

Vredesprijs

De jaarlijkse vredesprijs werd door minister Weerwind uitgereikt aan Mirjam Ates-Snijdewind, voorzitter van Religies voor Vrede (foto), die al decennialang actief is bij interreligieuze ontmoetingen. Ze vertelde hoe ze nu op een school in Almere bezig is om met kinderen de betekenis van vasten te bespreken.

Ruim tweehonderd vertegenwoordigers van religies en levensbeschouwingen, voorzitters van maatschappelijke organisaties, NGO’s, politici, ondernemers en ambassadeurs van een aantal landen namen deel aan deze Nationale Iftar. Tijdens de iftar spraken zij met elkaar verder over de inleidingen van de sprekers.

Verslag en foto: B. van Oers.

Tags: , , ,