Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Parochiebladenservice > DOCAT nu beschikbaar in het Nederlands: toegankelijke vertaling sociale leer

DOCAT nu beschikbaar in het Nederlands: toegankelijke vertaling sociale leer

Op 1 september overhandigde Leo Fijen van uitgeverij Adveniat een eerste exemplaar van de DOCAT aan bisschop Van den Hende van Rotterdam. De DOCAT is een van oorsprong Duitse uitgave waarin voor jongeren de sociale leer van de Kerk op een toegankelijke manier wordt gepresenteerd. De DOCAT verscheen inmiddels in vele talen. Bisschop Van den Hende nam het initiatief voor de Nederlandse vertaling. Deze is nu als samenwerking van het bisdom Rotterdam en uitgeverij Adveniat verschenen.

Tijdens de Wereldjongerendagen in Krakau 2016 werd de DOCAT door jongeren aangeboden aan paus Franciscus, die de DOCAT vervolgens aan alle jongeren aanbeval. De paus zei bij die gelegenheid dat jongeren geen “bankhangers” moeten zijn maar zich actief in moeten zetten voor hun naaste en de opbouw van een rechtvaardige samenleving. In het voorwoord bij de DOCAT zegt paus Franciscus: “We kunnen met de kracht van het evangelie de wereld werkelijk veranderen.”

Tijdens de WJD@Home op Ameland dit jaar kondigde bisschop Van den Hende de DOCAT aan bij de jongeren en zegde de deelnemers een exemplaar toe. De DOCAT zal een belangrijke rol spelen op weg naar de WJD 2023 in Lissabon.

• Meer informatie over de DOCAT is te vinden op www.docat.nl
  • De DOCAT is verkrijgbaar onder meer via de uitgever: Adveniat.

Bericht en foto via bisdom Rotterdam, lees het complete bericht hier.

Tags: , , ,