Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Terugblik WJD@Home op Ameland: ‘Je levensbestemming heeft te maken met God’

Terugblik WJD@Home op Ameland: ‘Je levensbestemming heeft te maken met God’

Van vrijdag 26 tot en met zondag 28 januari waren 80 à 90 jongeren en begeleiders op Ameland voor een weekend lang WJD@Home. Dit landelijke jongerenweekend werd georganiseerd onder de vlag van Jong Katholiek. Thema: ‘Pelgrims van hoop’.

Op zondagochtend is bisschop Van den Hende (bisdom Rotterdam) tijdens WJD@Home hoofdcelebrant in de eucharistieviering in de Sint Clemens kerk. In zijn homilie sluit de bisschop aan bij het thema van het weekend: Pelgrims van hoop. “Ik weet niet of het is opgevallen de laatste weken in de media, maar je wordt doodgegooid met reclame over vakantiereizen. Heb je al je bestemming bepaald? Wordt het backpacken, wordt het ver weg met het vliegtuig of vijf dagen bewegingsloos in een resort in een stoel liggen? Wat wordt je bestemming? En er wordt zelfs nog bij gezegd: mis je bestemming niet.”

“Ik moet zeggen dat ik het woord bestemming voor een vakantiereis wel een beetje zwaar vind”, zegt de bisschop. “Je bestemming ligt niet in een resort. Je bestemming, hoe pijnlijk misschien ook, ligt zelfs niet op Ameland. Want je levensbestemming heeft te maken met God”, vervolgt hij. “God is mens geworden om met ons onze weg te gaan in het leven op aarde. God is mens geworden om als pelgrim ons leven te delen.”

“Ga met de Heer op weg, zegt het evangelie. Wie met Jezus op weg gaat, heeft de rode draad van zijn roeping te pakken en houdt de focus op onze toekomst met God”, aldus de bisschop. “Wij zijn pelgrims van hoop. Aan de ene kant, omdat God een fantastische toekomst met ons heeft. Wij mogen daarin groeien en meer worden: de kinderen die op Hem lijken. En aan de andere kant mogen wij wegblijven van ontmoediging en van teleurstelling, want die houden ons alleen maar af van het goede dat God ons gunt. Mogen wij in deze eucharistieviering nu de kracht krijgen om met de Heer op weg te gaan door te bidden, door de Schrift te lezen, door elkaar vast te houden in geloof, door de sacramenten te vieren en goed te doen.”

Tijdens WJD@Home hield Mgr. Hendriks (bisdom Haarlem-Amsterdam) een catechese over het thema “Pelgrims van hoop”. Mgr. Van den Hout (bisdom Groningen-Leeuwarden) gaf een workshop over het thema. Mgr. Mutsaerts (hulpbisschop bisdom ’s-Hertogenbosch en bisschop-referent voor jongeren) was dit weekend ook aanwezig. Hij ging tijdens een college tour in gesprek over vragen die waren verzameld.

Foto’s: katholiekleven.nl. Bericht: Bisdom Rotterdam.

Tags: , ,