Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Dossiers > Uitgelicht: Synode Synodale Kerk > Wereldwijd gebed voor de synode op woensdag 31 mei, op het feest van Maria Visitatie

Op woensdag 31 mei viert de Rooms-Katholieke Kerk Maria Visitatie, de gedachtenis aan het bezoek dat Maria, toen zij zwanger was van Jezus, bracht aan haar nicht Elisabeth (Luc. 1, 9-56). Op deze dag zal wereldwijd worden gebeden voor de komende bisschoppensynode over de Synodale Kerk, communio, participatio, missio. Ook in Nederland wordt in meerdere Maria-heiligdommen gebeden.

De Nederlandse bisschoppenconferentie maakt naast het eerder gepubliceerde synodegebed, nog een aantal andere gebeden beschikbaar die op 31 mei, tevens afsluiting van de Mariamaand, gebeden kunnen worden. Op vraag van het synodesecretariaat wordt er gebeden voor het synodeproces en de weg die de Kerk daarin volgt. Ook is gevraagd om het proces onder bescherming van de Heilige Maagd Maria te plaatsen en verder om gebed voor de betrokkenheid van alle geroepenen, zowel leken, priesters, als religieuzen bij het proces.

Op de volgende plekken wordt in Nederland gebeden voor de synode op woensdag 31 mei. Iedereen is van harte welkom om op die tijden en plaatsen mee te komen bidden, maar thuis de gebeden meebidden kan ook.

Kerk Plaats Tijdstip
St. Janskathedraal ’s-Hertogenbosch 8.30 uur *

Mgr. de Korte

Genadekapel

Heiligdom Onze Lieve Vrouw ter Nood

Heiloo 10.30 uur Rozenkransgebed

11.00 uur Eucharistieviering

11.45 uur Eucharistische aanbidding

Mgr. Hendriks

Onze Lieve-Vrouw van de Zeg Zegge 19.30 uur

Mgr. van den Hende

Basiliek van Onze Lieve Vrouw

(Sterre der Zee)

Maastricht 9.30 uur H. Mis met aansluitend aanbidding en rozenkransgebed

Mgr. de Jong

Leenderkapel (Leenhof) Landgraaf 18.45 uur rozenkransgebed met aansluitend om 19.00 uur H. Mis

vicaris-generaal Mgr. Maessen

Kapel In ’t Zand Roermond 8.00 uur eucharistieviering
Munsterkerk Roermond 8.30 uur aanbidding met aansluitend om 9.00 uur H. Mis
Klein-Lourdes Tienray 18.30 uur rozenkransgebed met aansluitend om 19.00 uur H. Mis
Maria Hertogin van Drenthe

St. Willehadus kerk

Emmer Compascuum 29 mei 2023 om 15.00 uur

Mgr. van den Hout

Kapel Maria in de Nood

Stein 18.40 rozenkransgebed en aansluitend de H. mis.

* De vieringen gemarkeerd met een * worden tevens via livestream uitgezonden

Download hier alle gebeden die beschikbaar zijn voor 31 mei.

Download hier de gebedskaart voor de synode.

Foto: Ramon Mangold.

Tags: , ,