Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Vaticaanse Divali-boodschap roept christenen en hindoes op om samen te werken voor vrede

Op dinsdag 7 november 2023 gaf de Rooms-Katholieke Kerk een boodschap uit voor de hindoegemeenschap ter gelegenheid van Divali, dat dit jaar op 12 november wordt gevierd. In de boodschap van het Dicasterie voor Interreligieuze Dialoog te Rome worden christenen en hindoes opgeroepen samen te werken voor vrede.

Dit jaar is het zestig jaar geleden dat Pacem in Terris (Vrede op Aarde), de encycliek van paus Johannes XXIII, werd geschreven. In 1963, toen de wereld diep verontrust was en op de rand stond van een kernoorlog, deed dat document een dringende oproep aan de leiders en volkeren van de wereld om samen te werken voor vrede. “Initiatieven ter bevordering van de vrede en het algemeen welzijn mogen niet wijken voor pessimisme, ontmoediging en onverschilligheid. Pessimisme en ontmoediging mogen dan vandaag aanwezig zijn, net als in 1963, maar de heilige Johannes XXIII, als man van diepe hoop, bleef ervan overtuigd dat vrede mogelijk is, mits deze is gebaseerd op waarheid, rechtvaardigheid, liefde en vrijheid”, zegt Kardinaal Miguel Ángel Ayuso Guixot MCCJ prefect van het Dicasterie voor Interreligieuze Dialoog in de boodschap.

Groot potentieel

De interreligieuze dialoog heeft een groot potentieel om wederzijds vertrouwen en sociale vriendschap tussen interreligieuze gemeenschappen te bevorderen, en is in feite “een noodzakelijke voorwaarde geworden om bij te dragen aan vrede in de wereld” (Paus Franciscus, toespraak tot de delegatie van de alumni­vereniging van de Emouna Fraternity, 23 juni 2018). Kardinaal Guixot: “Door onszelf te verenigen met volgelingen van andere religieuze tradities en met alle mensen van goede wil, kunnen we samenwerken om onze wereld te bouwen op het duurzame fundament van waarheid, rechtvaardigheid, liefde en vrijheid, zodat iedereen kan genieten van authentieke en duurzame vrede!”

Bij die boodschap sluit de Nederlandse katholieke Contactraad voor Interreligieuze Dialoog zich graag aan. De Contactraad, onder voorzitterschap van Mgr. Woorts, en de Hindoe Raad Nederland onderhouden goede contacten.

Schoteltjes met licht

Dit jaar vieren hindoes Divali op 12 november. Divali is het feest van lichtjes, dat jaarlijks plaatsvindt tijdens de nieuwe maan in de maand asvin. Het feest is gewijd aan Maha Lakshmi, de hindoegodin van het licht, de voorspoed, het geluk, het succes, de wijsheid en de welvaart. Bij het Divali-feest gaat het om de goede dingen die het kwade overwinnen, het licht wint het van de duisternis, de warmte van de kou, de waarheid van de onwaarheid, de reinheid van de onreinheid. Hindoes hopen dat Lakshmi hun huis bezoekt. In de nacht van de nieuwe maan verlichten ze daarom hun huis met diya’s. Dat zijn schoteltjes met olie en een pitje, maar kunnen ook kaarsjes zijn. Door al die lichtjes wordt ook het innerlijk van de mensen verlicht. Iedereen krijgt het gevoel met een schone lei te kunnen beginnen.

Drs. Berry van Oers, beleidsadviseur interreligieuze dialoog.

BOODSCHAP VOOR DIVALI 2023 HINDI

BOODSCHAP VOOR DIVALI 2023 NEDERLANDS