Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Dossiers > Uitgelicht: Misbruik > “Godvergeten”: oproep van bisschoppen en hogere oversten

“Godvergeten”: oproep van bisschoppen en hogere oversten

De Belgische documentairereeks “Godvergeten”, waarin mensen die als kind werden misbruikt door een katholieke priester hun verhaal vertellen, is in Nederland te bekijken via NPO Start. Vanaf 9 januari 2024 wordt de serie ook uitgezonden op NPO2. Het programma Kruispunt van KRO-NCRV heeft aandacht aan de serie besteed in een uitzending op 12 november 2023.

Wanneer u te maken heeft of heeft gehad met grensoverschrijdend gedrag binnen de Rooms-Katholieke Kerk en u wilt daar naar aanleiding van de uitzending met iemand over praten, neem dan contact op met het R.K. Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag.

De documentaire reeks “Godvergeten” werd in september uitgezonden 2023 op de Belgische televisie. In een reactie zeiden de Nederlandse bisschoppen en hogere oversten: “De uitzending van de VRT over seksueel misbruik in de Katholieke Kerk in België heeft ook onder slachtoffers van seksueel misbruik door medewerkers van de Katholieke Kerk in Nederland heftige reacties opgeroepen. Wij vinden dit heel begrijpelijk. Seksueel misbruik slaat immers diepe wonden en laat psychische trauma’s na waarmee mensen hun hele leven kunnen worstelen.”

De bisschoppen en hogere oversten benadrukken dat klachten van seksueel misbruik kunnen worden ingediend bij het Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag. Overigens bestaat er ook een afspraak waardoor een klacht van seksueel misbruik tegen een overledene of van verjaard seksueel misbruik in schrijnende gevallen nog steeds in behandeling kan worden genomen. “Op deze wijze willen wij slachtoffers van seksueel misbruik erkenning, genoegdoening en hulpverlening aanbieden. Wij beseffen dat we het leed door het seksueel misbruik daardoor niet ongedaan kunnen maken. Wel hebben wij in de loop der jaren ondervonden dat erkenning van het misbruik voor slachtoffers het belangrijkste is”, aldus de bisschoppen en hogere oversten.

Lees ook:

Tags: , , ,