Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Monniken van Tibhirine zalig verklaard: de monniken brachten dialoog in praktijk

Op zaterdag 8 december 2018 werden de zeven in 1996 vermoordde trappistenmonniken van Tibhirine in Algerije, samen met twaalf andere martelaren, zalig verklaard in het Algerijnse Mariabedevaartsoord Oran. Kardinaal Angelo Becchiu, prefect van de Congregatie voor de Heilig- en Zaligsprekingsprocessen, ging voor in de Mis en zaligverklaringsrite.

Op kerstavond 1993 vielen gewapende mannen het Trappistenklooster Onze-Lieve-Vrouw van de Atlas in Tibhirine binnen. De monniken bleven ongedeerd en besloten om te blijven uit solidariteit met de moslims en, als dat nodig was, ook hun leven voor hen te wagen. De broeders ontdekten gaandeweg waartoe ze geroepen zijn: tot een geweldloos getuigenis van radicale trouw en liefde die anderen inspireren tot een geweldloos antwoord.

In de nacht van 26 op 27 maart 1996 werden de zeven monniken uit het klooster ontvoerd. Na twee maanden van onzekerheid, vertwijfeling en bang afwachten, werden ze op 21 mei van datzelfde jaar onthoofd teruggevonden. De gewelddadige dood van de vreedzame broeders schokte de hele wereld.

Kort na hun dood maakte men het geestelijke testament van prior Christian openbaar. Zijn boodschap over geweldloosheid, samen leven ondanks culturele verschillen, samen bidden over de grenzen van de eigen religie heen, over verrijzenis en liefhebben ontroerde mensen wereldwijd en werd één van de sterkste spirituele teksten van deze tijd. Hijzelf wordt sindsdien beschouwd als één van de pioniers van de interreligieuze dialoog tussen christenen en moslims.

De monniken lieten zien dat je de dialoog vooral ook in praktijk moet brengen. “Hun zaligverklaring is een impuls voor de Kerk en de wereld om samen een wereld van vrede en broederschap op te bouwen”, lieten de Algerijnse bisschoppen weten.

Varianten van dialoog

Het voorleven en in praktijk brengen is één van de varianten van interreligieuze dialoog die beschreven staan in het boek ‘In dialoog met mensen van andere godsdiensten en levensbeschouwingen’, uitgegeven door de Nederlandse Bisschoppenconferentie in 2015,

In het boek gaat auteur Berry van Oers in op de fundamenten, de doelen, de plaatsen, de varianten en de praktijk van dialoog en samenwerking van christenen met moslims, hindoes en boeddhisten. De documenten van het Tweede Vaticaans Concilie laten een nieuwe houding zien tegenover aanhangers van andere godsdiensten. Daarom begint het boek bij de documenten van dit Concilie. Het boek laat zien hoe deze nieuwe houding bevestigd, versterkt en uitgewerkt wordt in de documenten van de pausen Paulus VI, Johannes Paulus II, Benedictus XVI en Franciscus en van de Pauselijke Raad voor de Interreligieuze Dialoog.

Het boek telt 160 bladzijden en is uitgeven in het Nederlands en in het Engels. Het kost 10 euro (exclusief verzendkosten) en is te bestellen door een mail te sturen met de titel, naam en adresgegevens naar bestel@rkk.nl.

Kijk hier voor meer informatie.

(Foto uit archieven freres de Tibhirine).