Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Boodschap bij gelegenheid van Ramadan en ‘Id al-Fitr: liefde en vriendschap versterken

Het Dicasterie voor de Interreligieuze Dialoog stuurde vrijdag 24 maart, een boodschap toe aan de islamitische gemeenschap ter gelegenheid van de vastenmaand Ramadan en ‘Id al-Fitr. De boodschap roept moslims en christenen op liefde en vriendschap te versterken. Bij deze boodschap sluit de Nederlandse Katholieke Contactraad voor Interreligieuze Dialoog zich van harte aan en wenst moslims in Nederland een vruchtbare maand Ramadan en een vreugdevol ‘Id al-Fitr toe.

Extremisme, radicalisme, polemieken, geschillen en religieus gemotiveerd geweld bedreigen de vriendschap. “Bedreigingen worden gevoed door de cultuur van de haat. We moeten daarom de meest geschikte manieren vinden om deze cultuur te bestrijden en te overwinnen, op grond van de banden die ons verenigen”, zegt Miguel Ángel Kardinaal Ayuso Guixot, MCCJ, voorzitter van het Dicasterie voor de Interreligieuze Dialoog.

Opvoeding

De boodschap: “Een wereld waarin gerechtigheid, vrede, broederschap en welvaart heersen behaagt de Almachtige en geeft vreugde, maar vraagt daarom onze oprechte en gedeelde inzet.” Kardinaal Ayuso Guixot, MCCJ pleit voor een gezonde opvoeding van toekomstige generaties op alle plaatsen waarbinnen ze worden gevormd: in het gezin, op school, in gebedshuizen en op de sociale media.

Naastenliefde

Dit jaar overlappen de katholieke en de islamitische vasten elkaar gedeeltelijk. De nadruk op naastenliefde tijdens zowel de katholieke vasten als de islamitische vasten biedt kansen tot gemeenschappelijke acties.

Drs. Berry van Oers, beleidsadviseur Interreligieuze Dialoog R.-K. Kerk.

U kunt hier de boodschap van de Rooms-Katholieke Kerk ter gelegenheid van de islamitische vastenmaand Ramadan downloaden en overhandigen aan uw moslimse buren en vrienden.

Tags: , ,