Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Mgr. Hoogenboom herkozen als voorzitter van COMECE-Commissie Juridische Zaken

Mgr. Hoogenboom herkozen als voorzitter van COMECE-Commissie Juridische Zaken

Tijdens de voorjaarszitting van de Commissie van Bisschoppenconferenties in de EU (COMECE) is mgr. Hoogenboom, hulpbisschop van het aartsbisdom Utrecht (foto), voor een volgende termijn herkozen tot voorzitter van Commissie Juridische Zaken. Mgr. Hoogenboom neemt namens de Nederlandse bisschoppenconferentie deel aan COMECE, waarvan de leden van 22 tot 24 maart in Rome bij elkaar kwamen.

Mgr. Mariano Crociata (Italië, op de foto rechts) werd gekozen als nieuwe voorzitter van COMECE, tegelijk met vier ondervoorzitters. De 70-jarige Crociata neemt voor de periode 2023-2028 het voorzitterschap over van kardinaal Jean-Claude Hollerich SJ. Bij zijn verkiezing sprak de bisschop van Latina zijn dank uit voor het hem geschonken vertrouwen. “Dit is een cruciale tijd voor Europa en voor de Kerk. Eenheid en solidariteit zijn meer dan ooit nodig. Deze waarden moeten ons begeleiden door de vele transities waarmee onze samenlevingen worden geconfronteerd”, aldus mgr. Crociata.

De Vergadering koos ook vier ondervoorzitters, die de geografische en culturele diversiteit van de kerk in de Europese Unie weerspiegelen. De ondervoorzitters zijn: Mgr. Antoine Hérouard (Frankrijk), Mgr. Nuno Brás da Silva Martins (Portugal), Mgr. Rimantas Norvila (Litouwen), Mgr. Czeslaw Kozon (Nordic Bishops’ Conference). Mgr. Hérouard is de eerste vicevoorzitter.

De bisschoppen van de EU werden in Rome ook ontvangen door paus Franciscus die hen toesprak en gingen in debat met onder anderen de voormalige voorzitter van het Europees Parlement en nu Italiaanse minister van buitenlandse zaken Antonio Tajani. Ze spraken over onderwerpen als de aanpak van de klimaatcrisis en het bevorderen van een eerlijke en rechtvaardige ontwikkeling vooral in armere landen.

Commissies

Op de laatste dag van de voorjaarszitting vond ook de verkiezing plaats van de voorzitters van de COMECE-commissies – belangrijke instrumenten van de dialoog tussen kerk en EU. Daarbij werd mgr. Theodorus C.M. Hoogenboom (Nederland) herkozen voor een derde mandaat als voorzitter van de Commissie Juridische Zaken; mgr. Jan Vokál (Tsjechië) werd de nieuwe voorzitter van de Commissie voor het externe optreden van de Europese Unie; mgr. Joseph Galea-Curmi (Malta) is de nieuwe voorzitter van de Commissie voor Sociale Zaken.

De bestaande werkgroepen voor de beleidsterreinen Migratie, Asiel, Ethiek, Cultuur & Onderwijs zijn omgevormd tot Commissies. Hun voorzitters zijn: mgr. Josef Haľko (Slowakije) is voorzitter van de Commissie migratie en asiel; mgr. Anton Jamnik (Slovenië) is voorzitter van de Commissie ethiek; mgr. Janusz Stepnowski (Polen) is voorzitter van de Commissie cultuur en onderwijs.

Foto’s Cristian Gennari/Siciliani/COMECE.

Kijk voor meer informatie op de website van COMECE

Tags: