Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Vaticaan roept boeddhisten en christenen op vrede, verzoening en veerkracht te bevorderen

Het Dicasterie voor de Interreligieuze Dialoog te Rome gaf een boodschap uit ter gelegenheid van Vesak 2024. Op de volle maan van de maand Vesak, vallend in mei, herdenken boeddhisten de geboorte, ontwaken en dood van de Boeddha. In de boodschap, die op 6 mei om 12.00 uur in Rome werd afgegeven, worden boeddhisten en christenen opgeroepen na te denken over hun gemeenschappelijke verantwoordelijkheid om vrede, verzoening en veerkracht te bevorderen.

“De voortdurende escalatie van conflicten over de hele wereld vereist hernieuwde aandacht voor de heikele kwestie van de vrede en een dieper gaande reflectie over onze rol bij het overwinnen van de obstakels die de groei van de vrede in de weg staan. Naast onze voortdurende gebeden en hoop vraagt de huidige situatie om krachtige inspanningen van onze kant”, zegt Miguel Ángel Kardinaal Ayuso Guixot, MCCJ, voorzitter van het Vaticaanse Dicasterie voor de interreligieuze dialoog, in de boodschap.

Grenzeloze vergeving

De Boeddha heeft ons de tijdloze wijsheid doorgegeven dat “in deze wereld haat nooit kan worden verzoend door haat. Haat kan alleen worden getemperd door liefderijke goedheid”, (Dhammapada, v. 5), terwijl de apostel Paulus, in navolging van Jezus’ oproept tot grenzeloze vergeving (Evangelie van Mattheüs 6:14), christenen aanspoort om de bediening van de verzoening te omarmen die door God in Christus is begonnen (2 Korintiërs 5:11-21).

Kardinaal Guixot: “We zijn allemaal geroepen om deze waarden, die aanwezig zijn in onze respectievelijke tradities, te herontdekken en te koesteren, om de spirituele figuren die ze belichaamden beter bekend te maken en om samen op weg te gaan naar de vrede.”

Drs. Berry van Oers, beleidsadviseur interreligieuze dialoog R.-K. Kerk.

Download hier de boodschap van de Rooms-Katholieke Kerk b.g.v. Vesak 2024

Beeld via Pixabay: volle maan.

Tags: ,