Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Videoserie ‘Hoop’: bisschop Van den Hende vertelt over Hemelvaart

Videoserie ‘Hoop’: bisschop Van den Hende vertelt over Hemelvaart

In een videoreeks op katholiekleven.nl en vier.nu gaan de bisschoppen en hulpbisschoppen in gesprek over het thema hoop. Zij doen dat aan de hand van het kerkelijk jaar en zoomen in op de hoogfeesten. In een nieuwe aflevering vertelt bisschop Van den Hende van bisdom Rotterdam over Hemelvaart.

Bisschop Van den Hende legt uit dat gelovigen met Hemelvaart ruimte maken voor een heel bijzonder moment in het leven van de Kerk: “Namelijk dat Jezus, opgestaan uit de dood, zijn leerlingen verantwoordelijkheid schenkt en de Kerk een opdracht geeft om zich te laten zenden in zijn Naam, niet alleen van zondag tot zondag. Het is elke dag van ons leven dat Jezus ons vraagt om zijn evangelie te beleven en te verspreiden en zijn woord te bewaren en door te geven.”

Hoopvolle mensen

Hoe kan het hoogfeest van Hemelvaart ons tot hoopvolle mensen maken? “Het is belangrijk om te beseffen dat Jezus leeft, dat Hij dat leven door wil geven en dat wij daarin een belangrijk instrument zijn. Dat we dus niet naar de hemel moeten staren, maar moeten beseffen: we zijn leerlingen om ook zelf leerlingen te maken”, zegt mgr. Van den Hende.

“Jezus die leeft, staat naast ons als wij het moeilijk hebben, als wij leven in de schaduw van het kruis. En als die levende Heer zegt ook jij kunt helpen om die blijde boodschap te verspreiden, dan is Hemelvaart een dag om hoop te hebben dat je met de hulp van de Heer en zijn Geest ook anderen kunt laten delen in die toekomst.”

Ga naar vier.nu voor meer informatie over Hemelvaart én voor de video met mgr. Van den Hende.

Alle video’s sluiten aan bij het Jubeljaar 2025, dat als thema heeft ‘Pelgrims van Hoop’. Kijk hier voor meer informatie over het Jubeljaar2025.nl

Tags: , , ,