Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Ramadan-boodschap Rooms-Katholieke Kerk: christenen en moslims getuigen van hoop

Op 16 april 2021 verstuurde de Pauselijke Raad voor de Interreligieuze Dialoog te Rome een boodschap aan moslims bij gelegenheid van de islamitische vastenmaand Ramadan. In de boodschap worden moslims en christenen opgeroepen getuigen te zijn van hoop.

Wat we in deze tijd nodig hebben is hoop. Hoop heeft een religieuze basis. God houdt van ons en zorgt daarom voor ons. Hij doet dit via wegen die we niet altijd kunnen begrijpen.

“Tijdens deze lange maanden van lijden, angst en verdriet, vooral tijdens de lockdown, voelden we de behoefte aan goddelijke bijstand, maar ook aan broederlijke solidariteit: een telefoontje, een groet van steun en troost, een gebed, hulp bij het kopen van medicijnen of voedsel, een goede raad en de zekerheid te weten dat er altijd iemand voor ons klaarstaat in tijden van nood”, zegt Miguel Ángel kardinaal Ayuso Guixot MCCJ, voorzitter van de Pauselijke Raad voor Interreligieuze Dialoog, in de boodschap.

Hoop brengt het geloof met zich mee in de goedheid die in de harten van alle mensen aanwezig is. In moeilijke situaties komt de hulp vaak van degenen van wie wij dat het minst verwachten. Zo wordt de menselijke broederschap een bron van hoop voor allen, vooral voor hen die in nood verkeren.

Kardinaal Ayuso Guixot: “Vasten, gebed, aalmoezen geven en andere vrome praktijken, brengen ons dichter bij God, onze Schepper, en bij al degenen met wie wij leven en werken. We worden daarmee geholpen om samen verder te gaan op het pad van de broederschap.”

Drs. Berry van Oers, beleidsadviseur voor interreligieuze dialoog Rooms-Katholieke Kerk

Lees hier de hele Ramadan-boodschap 2021 van de Rooms-Katholieke Kerk, vertaling drs. L. van den Broek.

Tags: ,