Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Video katholiekleven.nl over roeping: ‘Onzekerheid hoort er een beetje bij’

Video katholiekleven.nl over roeping: ‘Onzekerheid hoort er een beetje bij’

Dit jaar is het motto van Roepingenzondag 25 april: Wees niet bang, kom dichterbij. In een video-interview op katholiekleven.nl vertelt Patrick Kuipers (foto), rector van het Ariënsinstituut, waarom dit een belangrijk en relevant thema is.

“Als jonge mensen een roeping ervaren, geeft dat vaak ook iets van schroom, angst misschien, of onzekerheid. We willen met dit thema duidelijk maken: dat hoort er eigenlijk een beetje bij, maar laat dat niet overheersen. Wees niet bang, kom dichterbij, zet de stap en ga in gesprek.”

Patrick Kuipers is rector van het Ariënsinstituut (aartsbisdom Utrecht) en voorzitter van het landelijke roepingen overleg (IRO). Hij vertelt over Mozes en het brandende braambos in het boek Exodus: “God spreekt tot Mozes, maar die is bang en hij weet niet wie het is die tot hem spreekt. God zegt hem dan: Wees niet bang, kom dichterbij.”

Verschillende wegen

Zelf wist rector Kuipers al heel jong dat hij priester wilde worden. “Ik heb het gevoel dat het tegenwoordig vaak anders loopt”, vertelt hij. “De vanzelfsprekendheid om vanuit je jeugd, heel traditioneel zou ik haast zeggen, terecht te komen op de priesteropleiding, dat is niet altijd zo. Je ziet verschillende wegen. Je merkt dat God met ieder een andere weg gaat en met ieder een plan heeft en dat het ook nooit te laat is om je roeping op het spoor te komen.”

Het IRO (interdiocesane roepingen overleg) is een samenwerking van de bisdommen en de religieuzen. Voor Roepingenzondag werden posters en gebedsprentjes verspreid. Kijk voor meer informatie ook op www.roepingenzondag.nl.

Kijk de video op katholiekleven.nl

Tags: ,