Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Ramadan-boodschap Katholieke Kerk: christenen en moslims delen verdriet en vreugde

Op 8 april 2022 verstuurde de Pauselijke Raad voor de Interreligieuze Dialoog te Rome een boodschap aan moslims bij gelegenheid van de islamitische vastenmaand Ramadan en ‘Id Al-Fitr. In de boodschap worden moslims en christenen opgeroepen vreugde en verdriet te delen.

De pandemie en de tragische gevolgen ervan hebben opnieuw de aandacht gevestigd op een van de belangrijkste opdrachten: delen. Delen vindt zijn diepste motivatie in het besef dat alles wat we zijn en alles wat we hebben geschenken zijn van God.

“Delen is echter niet beperkt tot materiële goederen. Bovenal gaat het om het delen in elkaars vreugde en verdriet, die deel uitmaken van elk menselijk leven”, zegt Miguel Ángel kardinaal Ayuso Guixot MCCJ, voorzitter van de Pauselijke Raad voor Interreligieuze Dialoog, in de boodschap.

De viering van grote religieuze feesten is een bijzondere vreugde voor gelovigen. Kardinaal Guixot MCCJ: “Wanneer we onze vrienden en buren van andere religies bezoeken of feliciteren bij die gelegenheden, delen we in hun vreugde voor de viering van hun feest, zonder de religieuze dimensie van de gevierde gelegenheid als de onze te hoeven aannemen.”

Het is duidelijk dat we de nabijheid en solidariteit van onze vrienden meer nodig hebben in tijden van crisis en verdriet dan in tijden van vreugde en vrede. Kardinaal Guixot MCCJ: “Onze hoop, geliefde moslimbroeders en -zusters, is dat we de vreugde en het verdriet van al onze buren en vrienden blijven delen, omdat Gods liefde elke persoon en het hele universum omvat.”

Drs. Berry van Oers, beleidsadviseur voor interreligieuze dialoog Rooms-Katholieke Kerk. Afbeelding: Pixabay.com.

Lees hier de Ramadan-boodschap 2022 van de Rooms-Katholieke Kerk.

Tags: , , ,