Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Bijdrage kardinaal Eijk aan internationale discussie over steun voor medische hulp bij zelfdoding

Kardinaal Eijk, aartsbisschop van Utrecht, bisschop-referent voor Medische Ethiek en lid van de Pauselijke Academie voor het Leven, heeft op vraag van Edward Pentin van de nieuwsservice National Catholic Register gereageerd naar aanleiding van een recente discussie over een Italiaans wetsontwerp voor de legalisering van medische hulp bij zelfdoding.

Binnen dit kader is de vraag opgeworpen of de Kerk zich beter niet kan verzetten tegen de aanvaarding van een wet die medische hulp bij zelfdoding in bepaalde gevallen toestaat, omdat hierdoor mogelijk de legalisering van euthanasie kan worden voorkomen.

Bij euthanasie verricht de arts immers de levensbeëindigende handeling, terwijl bij hulp aan zelfdoding de persoon zelf een eind aan zijn of haar leven maakt met middelen die zijn arts hem doelbewust daarvoor ter beschikking heeft gesteld. Kardinaal Eijk betoogt echter dat er geen significant moreel verschil bestaat tussen medische hulp bij zelfdoding en euthanasie. Steun verlenen aan het eerste werpt volgens hem dan ook geen barrière op tegen het tweede.

Lees hier het volledige antwoord (in het Engels) van kardinaal Eijk aan de National Catholic Register.

Lees hier het artikel van Edward Pentin.

Foto: Ramon Mangold

Tags: ,