Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Paus Franciscus neemt vrijdag 17 maart deel aan gebed in kader van ‘24 uur voor de Heer’

Paus Franciscus heeft in zijn angelustoespraak op de derde zondag van de Veertigdagentijd, 12 maart, gelovigen opgeroepen te volharden in het gebed om vrede. Vrijdag 17 en zaterdag 18 maart neemt de paus zelf deel aan het gebed in kader van ‘24 uur voor de Heer’.

“Vrijdag, 17 maart en zaterdag, 18 maart, wordt in heel de Kerk het initiatief ‘24 uur voor de Heer’ hernieuwd: een tijd gewijd aan aanbidding en het sacrament van verzoening. Die vrijdagmiddag ga ik naar een parochie in Rome voor de boeteviering”, aldus de paus tot de menigte op het Sint-Pietersplein.

Een jaar geleden hebben we in dat kader de plechtige Akte van Toewijding aan het Onbevlekt Hart van Maria verricht en gebeden om de gave van vrede”, zei hij.  “Moge ons vertrouwen en onze hoop niet wankelen. De Heer verhoort altijd de smeekbeden die zijn volk tot Hem richt op voorspraak van de Moedermaagd. Laten we verenigd blijven in geloof en solidariteit met onze broeders en zusters die lijden onder de oorlog; laten we vooral het gekwelde Oekraïense volk niet vergeten!”

In alle Nederlandse bisdommen wordt op vrijdag 17 maart de mis opgedragen en gebeden voor vrede en voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne.

24 uur voor de Heer

De ‘24 uur voor de Heer’ zijn sinds 2015 elk jaar onderdeel geweest van de Veertigdagentijd als voorbereiding op Pasen. De “24 uur voor de Heer” nodigen ertoe uit het sacrament van boete en verzoening te vieren in een context van eucharistische aanbidding. In 2015 nam paus Franciscus het initiatief op in de bul Misericordiae vultus, waarin hij het Heilig Jaar van de Barmhartigheid afkondigde. Daarna is het elk jaar onderdeel geweest van de Veertigdagentijd als voorbereiding op Pasen.

Bronnen: KRO-NCRV.nl/katholiek en rkkerk.nl, foto: Vatican Media, paus verricht de Akte van Toewijding in 2022.

Tags: , ,