Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Parochies: let ook in 2020 op de voorwaarden voor deelname gratis-VOG-regeling

Parochies: let ook in 2020 op de voorwaarden voor deelname gratis-VOG-regeling

Per 1 juli 2019 kunnen parochies zelf een gratis Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen voor bepaalde groepen medewerkers en vrijwilligers. De gratis-VOG-regeling geldt alleen voor medewerkers en vrijwilligers die werken met minderjarigen of kwetsbare personen. De gratis VOG’s worden aangevraagd via gratisvog.nl. Ook in 2020 is het voor parochies belangrijk dit volgens de gestelde voorwaarden te doen.

In alle andere gevallen moet voor de VOG worden betaald. In dat geval wordt de VOG aangevraagd via het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Om gebruik te maken van de gratis-VOG-regeling dient op de website van de parochie te worden vermeld dat de parochie het preventiebeleid inzake seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag in de Rooms-Katholieke Kerk hanteert.

De parochie kan daarvoor bijvoorbeeld de volgende tekst op de parochiewebsite plaatsen:

Als parochie (NAAM INVULLEN) volgen wij het preventiebeleid inzake seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag in de Rooms-Katholieke Kerk zoals vermeld op de website www.rkkerk.nl. Dit beleid is via de volgende link te bekijken: https://www.rkkerk.nl/praktische-informatie-voor-bisdomparochie/preventiebeleid/

Het is dus niet voldoende als de aanvrager van gratis VOG’s namens de parochie in het aanvraagformulier op www.gratisvog.nl alleen een link naar de website van de Kerkprovincie plaatst. Op de eigen parochiewebsite moet voldoende duidelijk zijn dat de parochie het preventiebeleid van de R.-K Kerk volgt.

Op de pagina met het preventiebeleid op www.rkkerk.nl staat ook een link naar de handleiding voor het aanvragen van de gratis VOG.

Tags: ,