Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Mgr. Woorts bij expositie Wonder van Gouda: eeuwenoude altaarstukken terug in Sint-Janskerk

Koning Willem-Alexander opende op 12 april de tentoonstelling ‘Beleef het Wonder van Gouda’. In 2022 is het 750 jaar geleden dat Graaf Floris V van Holland stadsrechten verleende aan Gouda. De stad viert daarom feest van 12 april tot 17 september. De expositie in de Sint-Janskerk en Museum Gouda werd geopend tijdens de bijeenkomst ‘Verdraagzaamheid in Veelkleurigheid’. Mgr. Woorts, hulpbisschop van het aartsbisdom Utrecht, was erbij.

Tijdens ‘Beleef het Wonder van Gouda’ keren altaarstukken terug naar de kerk die in 1572 protestants werd. “Zo verandert dit ingetogen monument nog eenmaal in een levendige zestiende-eeuwse katholieke kerk vol kleuren, geuren, stemmen en klanken,” aldus de organisatie. De Sint-Janskerk is de langste kerk van Nederland (123 meter) en is vooral bekend vanwege de gebrandschilderde ramen (de ‘Goudse glazen’).

Mgr. Woorts was op 12 april bij de opening van de tentoonstelling aanwezig vanwege zijn lidmaatschap van het comité van aanbeveling. Daarin heeft hij zitting als bisschop-referent voor kerkelijke kunst.

Gered van de beeldenstorm

Mgr. Woorts: “Voor het eerst sinds 450 jaar zijn altaarstukken uit de Sint-Jan die door het stadbestuur van Gouda in de periode van de Beeldenstorm waren verwijderd en naar elders waren gebracht (om ze voor vernietiging te behoeden), weer terug in de Sint-Jan, alsook enkele andere katholieke voorwerpen als een miskelk, monstrans en andere zaken voor de katholieke liturgie. Men heeft onder de altaarstukken blokken geplaatst om altaren te verbeelden om zo beter de altaarstukken in relatie te brengen met de oorspronkelijke hoogte/context.”

Met deze tentoonstelling worden unieke altaarstukken herenigd met de wereldberoemde gebrandschilderde glazen, die beide gekenmerkt worden door hun breekbaarheid. “Een breekbaarheid die ook geldt voor onze samenleving. Een verdraagzame samenleving en ruimte voor het vrijdenken zijn niet voor iedereen vanzelfsprekend,” aldus de organisatie van de tentoonstelling.

Meer informatie: Museum Gouda.

Bericht en foto via aartsbisdom Utrecht.

Tags: ,