Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Landelijk Roepingenweekend in klooster te Thuine: ‘God roept ons allemaal’

Landelijk Roepingenweekend in klooster te Thuine: ‘God roept ons allemaal’

Van 16 t/m 18 oktober 2020 organiseert het bisdom Groningen-Leeuwarden een roepingenweekend voor jonge mensen tussen de 18 en 35 jaar. Dit weekend staat open voor deelnemers uit alle zeven Nederlandse bisdommen. Het roepingenweekend wordt gehouden in het Franciscanessenklooster te Thuine (Duitsland), waar de deelnemers verblijven in het gastenhuis.

Volgens organisator Tjitze Tjepkema is het gastenverblijf “meer dan groot genoeg om aan alle huidige corona veiligheidsvoorschriften te kunnen voldoen.” Tjepkema is pastoor van Coevorden en tevens het gezicht van het roepingenpastoraat in het bisdom Groningen-Leeuwarden. Rector Kuipers van de Utrechtse priesteropleiding het Ariënsinstituut en voorzitter van de Interdiocesaan Roepingen Overleg is enthousiast: “Dit is een mooi en zinvol initiatief voor mensen die willen onderzoeken wat God van hen vraagt. Geef je dus snel op voor dit roepingenweekend!”

God roept ons allemaal

“God roept ons allemaal. Soms lijkt het alsof Hij fluistert. Of zouden wij meer ons best moeten doen om zijn stem te kunnen verstaan?,” zo meldt de foldertekst. “Andere jongeren ontmoeten om je met hen te oriënteren op je roeping. Na het succes van vorig jaar wordt er ook dit jaar een roepingenweekend georganiseerd. Een weekend om je nog verder te verdiepen in je eigen roeping, om nog meer kennis op te doen van ons katholieke geloof, en om vriendschap met gelovige leeftijdsgenoten te laten groeien.”

Er staan diverse getuigenissen op het programma. Zo spreekt Gerrie Conen over de roeping tot het huwelijk en het katholiek opvoeden van kinderen. Sander en Jolanda Hof geven een getuigenis over de roeping om katholiek te worden en de roeping tot het permanent diaconaat. Een blauwe zuster zal vertellen over de roeping tot het religieuze leven. En met pastoor Tjepkema en mgr. Van den Hout (Groningen-Leeuwarden) kan over hun roeping tot het priesterschap worden gesproken. Verder is er veel ruimte voor onderlinge ontmoeting en gesprek, deelname aan het getijdengebed, aanbidding van het Allerheiligst Sacrament en de Eucharistievieringen.

Geloofsgesprek terugkijken

Zondag 30 augustus sprak Leo Fijen in het Geloofsgesprek voorafgaande aan de H. Mis in Barger Oosterveld (Emmen) met Tjepkema, die zelf van protestant naar rooms-katholiek ging, en van dominee naar priester. Tjepkema zal met Fijen spreken over het roepingenpastoraat en het roepingenweekend in Thuine.

Aanmelden kan tot 1 oktober, er wordt een vrijwillige bijdrage van € 40,- per persoon gevraagd.
Meer informatie en aanmelding, telefoon: 06 11273673, e-mail: tjepk090@planet.nl

Kijk hier online het Geloofsgesprek (terug).

Op de foto: v.l.n.r.: Tjitze Tjepkema, Gerrie Conen, mgr. Van den Hout (met blauwe zusters op het beeldscherm), Jolanda en Sander Hof.

Bericht en foto via aartsbisdom Utrecht.

Tags: , ,