Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Kerstprogrammering KRO-NCRV: kerstnachtmis vanuit de St. Jan in ’s Hertogenbosch

Er zijn helaas geen publieke kerstnachtvieringen dit jaar, maar vanuit de St. Janskathedraal in ’s Hertogenbosch wordt in Europa op vrijdag 24 december vanaf 23.55 uur een kerstnachtmis uitgezonden. Deze is in Nederland te zien bij KRO-NCRV op NPO2. Hoofdcelebrant is de bisschop van ’s Hertogenbosch, mgr. Gerard de Korte. Bijzonder is dat paus Franciscus een kerstwens voor alle kijkers heeft gestuurd, die zal worden voorgelezen in deze viering.

Kijk voor meer informatie en een boekje met de teksten de liederen van deze viering op de website van bisdom Den Bosch.

Eerste kerstdag 25 december

Op eerste kerstdag, 25 december 2021, wordt op NPO2 een Eurovisieviering uitgezonden vanuit de Kapel Christus-Hogepriester bij het Franciscanenklooster La Clarté-Dieu in Orsay, Frankrijk. Hoofdcelebrant is dan de Franciscaan Michel Laloux. Deze mis begint om 11.00 uur.

Daarna is er vanaf 12.00 uur een rechtstreeks live verslag van de zegen Urbi et orbi door Paus Franciscus vanuit Rome. Nederlands commentaar wordt verzorgd door Wilfred Kemp. Deze uitzending wordt om 12.25 uur gevolgd door het programma Kerstmis in Rome met Francis van Broekhuizen.

Tegen de achtergrond van de Eeuwige Stad interviewt presentator Wilfred Kemp sopraan Francis van Broekhuizen. Zij vertelt over de jaren als misdienaar bij de zusters in een klooster bij haar in de buurt, de vijftien jaar dat ze als vrijwilliger meeging naar Lourdes en waarom ze zich vol overtuiging Rooms-Katholiek noemt.

Tweede kerstdag 26 december

Op zondag 26 december wordt op NPO 2 om 09.45 uur het Geloofsgesprek uitgezonden. Pastoor Joachim Skiba heeft jaren de tv-vieringen vanuit Baarn verzorgd en celebreert voor de laatste keer een tv-mis. Bij zijn afscheid neemt deze Poolse priester de kijker mee door Baarn waar overal in tuinen prachtige kerststallen staan, een initiatief van Jacqueline van den Eshof. Om 10.00 begint dan de Eucharistieviering vanuit de Heilige Nicolaaskerk in Baarn met als celebrant pastoor Joachim Skiba

Zondag 2 januari 2022

In het Geloofsgesprek op NPO2 om 9.45 uur opent Kardinaal Wim Eijk het nieuwe jaar en vraagt daarbij om de zegen van God. Ook wijst hij de weg naar een samenleving die naar het voorbeeld van Christus meer gericht is op de ander en de Ander. Om 10.00 uur begint de Eucharistieviering vanuit de St. Lambertusbasiliek in Hengelo, celebrant is pastoor Jurgen Jansen.

In de parochies

Veel parochies verzorgen met kerstnacht een viering die te volgen is via livestream, en ook op andere zon- en feestdagen zijn vieringen via livestream te volgen. Ga naar vierkerstmis.nl om de website van de eigen parochie te vinden en kijk daar op het vieringenrooster of u eventueel een viering via livestream kunt meebeleven.

Kijk voor meer kerstprogrammering op de website van KRO-NCRV.

Tags: , ,