Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > oecumene > Interview met bisschop Van den Hout over de reis naar Griekenland met de Raad van Kerken

Van 13 tot en met 18 maart ging bisschop Van den Hout (derde van rechts op de foto) naar Griekenland met een reisgezelschap van de Nederlandse Raad van Kerken. In een nieuwe podcast op katholiekleven.nl blikt de bisschop terug: “Het besef in Griekenland dat men mensen die nu vluchteling zijn moet helpen, is er sterk, heb ik gemerkt.”

De reis voerde langs vluchtelingenkampen en diaconale projecten. Er waren ontmoetingen met journalisten die over de vluchtelingen berichten, met NGO’s en kerkleiders. Waarom is het belangrijk dat de kerken het gebied bezoeken waar veel vluchtelingen terechtkomen? En hoe was het daar? De bisschop van Groningen-Leeuwarden, die in de bisschoppenconferentie het referentschap missie heeft, vertelt in de podcast over bijzondere mensen die hulp geven en over programma’s die vluchtelingen ondersteunen met praktische hulp of door talentenprogramma’s.

Mensenrechten

Maar de reis bevestigt ook de indruk dat de mensenrechten vaak niet worden gerespecteerd, vertelt de bisschop. Het wordt mensen moeilijk gemaakt om een asielaanvraag te doen. “Het asiel hoeft niet verleend te worden, maar je moet je wel kunnen melden. Mensen hebben het recht om een aanvraag te kunnen doen”, zegt de bisschop. “We zijn ook in een Grieks-orthodoxe parochie in Thessaloniki geweest die destijds ontstaan is doordat christelijke vluchtelingen van elders zich daar vestigden. Men weet in Griekenland dat men een geschiedenis heeft van vluchtelingen ontvangen en vluchtelingen zijn. Dus het besef dat men mensen die nu vluchteling zijn moet helpen, is er sterk, heb ik gemerkt.”

De opvang van migranten en vluchtelingen in Europa is een politiek vraagstuk en herverdeling van vluchtelingen een discussiepunt tussen landen. Wat zegt de Kerk als het gaat om de opvang van vluchtelingen? Op 18 maart verscheen een pastorale brief van de Nederlandse bisschoppen met als titel: “Vluchtelingen mogen een beroep op ons doen”. En bisschop Van den Hout zegt: “In het Oude Testament wordt gezegd dat wij de vluchtelingen hun rechten moeten erkennen, want we zijn zelf ook vluchteling geweest.”

Luister het hele interview op katholiekleven.nl.

Tags: , ,