Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Herman van Rompuy: “Onderscheid Kerk en Staat anders dan verhouding religie-politiek”

Zo’n 200 belangstellenden luisterden op maandagmiddag 23 januari naar de toespraak van Herman van Rompuy over waarden en normen in Europa. Van Rompuy, voormalig voorzitter van de Europese Raad, was de hoofdgast tijdens een bijeenkomst in Tivoli/Vredenburg in Utrecht georganiseerd door In Vrijheid Verbonden, een landelijk platform van religies en levensbeschouwingen dat sinds 2005 actief is.
Vanuit de Rooms-Katholieke Kerk werd de bijeenkomst bijgewoond door Mgr. J. van den Hende, Mgr. J. van Burgsteden sss en leden van de katholieke Contactraad voor Interreligieuze Dialoog (CID).

Van Rompuy legde uit dat het onderscheid tussen Kerk en Staat totaal anders is dan de verhouding religie-politiek. Volgens Van Rompuy moet een samenleving gebaseerd zijn op gedeelde publieke waarden die gestuurd worden door culturen, overtuigingen, godsdiensten, volken en talen. Van Rompuy: “Publieke waarden zijn alleen duurzaam indien ze ook ‘bescherming’ bieden tegen bedreigingen waaronder werkloosheid, ongelijkheid, criminaliteit en terrorisme.”

Een panel bestaande uit prof. Beatrice de Graaf, voorzitter van het Humanistisch Verbond Boris van der Ham en Rasit Bal, voorzitter van het Contactorgaan Moslims en de Overheid ging onder leiding van Tineke Verburg over het thema in discussie.
Kerken leveren een bijdrage aan de samenleving, volgens Van Rompuy. Hij legde uit dat de macht van de katholieke kerk de laatste vijftig jaar aanzienlijk afnam. Daar tegenover won de katholieke kerk aan authenticiteit en behield daardoor invloed. De huidige paus Franciscus is daar een goed voorbeeld van, zei Van Rompuy.

“Laten we samen, ook als nieuwe godsdiensten, in het Westen bijdragen aan togetherness”, zei hij. Hij riep godsdienstige gemeenschappen op tegen de geest van de tijd in te blijven gaan. Hij doelde op het groeiende nationalisme in de Europese staten.  Van Rompuy: “Godsdienst kan verbindend zijn, maar ook verdelend als men de waarheid claimt”. Mensen zoeken naar God, naar zin en geluk. De dialoog tussen hen heeft een waarde op zich. Het leidt tot solidariteit. De samenleving is gediend met dialoog.

Drs. Berry van Oers

Foto: panel met links Van Rompuy.