Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > oecumene > Gezamenlijke brief kerkleiders over urgentie milieuvraagstukken in relatie tot armoede

Paus Franciscus, de Anglicaanse aartsbisschop Justin Welby en oecumenisch patriarch Bartholomeus stellen voor het eerst in een gezamenlijke brief de urgentie van milieuvraagstukken in relatie tot hardnekkige armoede aan de orde. Deze brief werd gepubliceerd aan het begin van de periode voor de Schepping die duurt van 1 september tot en met 4 oktober.

Deze periode wordt door veel christenen gevierd als een tijd en gelegenheid om te bidden en zorg te dragen voor Gods schepping. De drie religieuze leiders roepen in hun brief gezamenlijk op om te bidden voor de wereldleiders die zich voorbereiden op een conferentie over het klimaat die in november in Glasgow plaats zal vinden.

Er wordt niet alleen gevraagd om voor deze conferentie te bidden maar ook om na te denken over de keuzes die ieder persoonlijk moet maken als het aankomt op duurzaamheid en sociale gerechtigheid: ‘Daarom roepen wij, als leiders van onze kerken, allen op, ongeacht geloof of wereldbeschouwing, zich in te spannen om te luisteren naar de roep van de aarde en van arme mensen, eigen gedrag te onderzoeken en zich ertoe te verbinden zinvolle offers te brengen ter wille van de aarde die God ons heeft gegeven’, zo staat in de brief.

‘Wij staan naast onze jongere broeders en zusters’

De religieuze leiders pleiten voor solidariteit met de jeugd in deze kwesties: ‘We horen vaak van jongeren die beseffen dat hun toekomst wordt bedreigd. In hun belang moeten wij ervoor kiezen anders te eten, te reizen, uit te geven, te investeren en te leven, waarbij wij niet alleen denken aan onmiddellijke belangen en winsten, maar ook aan toekomstige baten. We hebben berouw over de zonden van onze generatie. Wij staan naast onze jongere broeders en zusters over de hele wereld in toegewijd gebed en vastberaden actie voor een toekomst die steeds meer overeenstemt met Gods beloften.’

Lees de hele brief in een Nederlandse vertaling hier.

Kijk voor een uitgebreider artikel bij de brief ook op katholiekleven.nl.

Afbeelding: paus Franciscus, geflankeerd door de aartsbisschop en de patriarch. (Foto: Servizio Fotografico Vaticano)

Tags: ,