Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Eigentijdse vertelling in film en lesmateriaal over de heilige Valentijn

Eigentijdse vertelling in film en lesmateriaal over de heilige Valentijn

Bisdom ’s-Hertogenbosch sluit aan bij de Valentijnsactie van Het Grote Verhaal, een onafhankelijke stichting die samenwerkt met Verus, de Vereniging voor Katholiek en Christelijk Onderwijs in Nederland. Het doel van deze stichting is om de verhalen uit de joods-christelijke traditie op een eigentijdse wijze aan jongere generaties te presenteren. Een van deze verhalen gaat over de heilige Valentijn, wiens feest wordt gevierd op 14 februari.

‘De joods-christelijke verhalen hebben onze samenleving door de eeuwen heen beïnvloed. Daarom is het belangrijk dat leerlingen er kennis mee maken, zodat ze veel westerse kunst, muziek, taal en cultuur beter kunnen begrijpen’, zegt men bij Het Grote Verhaal.

‘Kennen leerlingen bijvoorbeeld het echte verhaal van Valentijnsdag nog? Vanaf 2 februari staan op de website van Verus een korte film en werkvormen online om in de klas aandacht te besteden aan Valentijnsdag. Valentijn biedt een verhaal dat niet alleen gaat over liefde, maar vooral over het weer goed maken als je ruzie hebt gehad. In de film is daarom op speelse wijze het Bijbelverhaal van de verloren zoon verwerkt. Dit materiaal is bij uitstek geschikt om op of rond Valentijnsdag (14 februari) stil te staan bij burgerschap en levensbeschouwing. In de film spelen enkele bekende acteurs een rol zoals Klaas van Kruistum, Ricky Koole en Birgit Schuurman’, zo blijkt uit de informatie van Het Grote Verhaal.

Voor parochies

De parochies in het bisdom ontvangen via het bisdom ’s-Hertogenbosch informatie over dit project. Parochies kunnen deze informatie doorspelen aan basisscholen binnen de parochie. Ingrid van Meer en Manon van den Broek van de afdeling Familiepastoraat in het bisdom, zijn enthousiast over het materiaal en hopen dat ook andere bisdommen dit gaan ontdekken. De afdeling Familiepastoraat deelt deze ervaring ook in het nationale netwerk van medewerkers voor huwelijk en gezin van de verschillende bisdommen.

Wie vanuit een ander bisdom en/of parochie meer zou willen weten kan mailen naar: Ingrid van Meer en Manon van den Broek via familiepastoraat@bisdomdenbosch.nl.

Kijk hier de teaser van de film: De magie van Valentijn

Tags: , , ,