Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Boodschap voor Ramadan en ‘Id al-Fitr: ‘blus het oorlogsvuur en ontsteek de vredeskaars’

Het Dicasterie voor de Interreligieuze Dialoog stuurde op vrijdag 15 maart, een boodschap toe aan de islamitische gemeenschap ter gelegenheid van de vastenmaand Ramadan en ‘Id al-Fitr. De boodschap roept moslims en christenen op het oorlogsvuur te blussen en de vredeskaars te ontsteken. Bij deze boodschap sluit de Nederlandse Katholieke Contactraad voor Interreligieuze Dialoog zich van harte aan en wenst moslims in Nederland een vruchtbare maand Ramadan en een vreugdevol ‘Id al-Fitr toe.

Vrede

Het groeiend aantal conflicten in deze dagen, van militaire strijd tot min of meer ernstige gewapende botsingen tussen staten, tussen criminele organisaties, gewapende benden, hebben een alarmerende omvang aangenomen. ”Zoals vele andere zaken is vrede een goddelijk geschenk, maar tegelijkertijd vrucht van menselijke inspanningen, vooral door het creëren van de voorwaarden die noodzakelijk zijn voor de versterking en bescherming ervan”, zegt Miguel Ángel Kardinaal Ayuso Guixot, MCCJ, voorzitter van het Dicasterie voor de Interreligieuze Dialoog.

Hoop

Als gelovigen zijn wij ook getuigen van hoop. Kardinaal Ayuso Guixot, MCCJ roept christenen en moslims op om gezamenlijk de vuren van haat, geweld en oorlog te blussen en in plaats daarvan de  kaars van de vrede te ontsteken, “met gebruikmaking van de bronnen van vrede die aanwezig zijn in onze rijke menselijke en godsdienstige tradities.”

Naastenliefde

Ook dit jaar overlappen de katholieke en de islamitische vasten elkaar gedeeltelijk. De nadruk op naastenliefde tijdens zowel de katholieke vasten als de islamitische vasten biedt kansen tot gemeenschappelijke acties.

U kunt hier de boodschap van de Rooms-Katholieke Kerk ter gelegenheid van de islamitische vastenmaand Ramadan downloaden en overhandigen aan uw moslimse buren en vrienden: Ramadanboodschap 2024

Berry van Oers, beleidsadviseur voor de Interreligieuze Dialoog.

Tags: , ,