Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Boodschap paus Franciscus voor de Werelddag van de Migrant en de Vluchteling

Boodschap paus Franciscus voor de Werelddag van de Migrant en de Vluchteling

Zondag 27 september viert de Rooms-Katholieke Kerk de Werelddag van de Migrant en de Vluchteling. Voor deze dag heeft paus Franciscus een boodschap geschreven, die nu beschikbaar is in de Nederlandse vertaling. Ook voor de Wereldvluchtelingendag die de Verenigde Naties op 20 juni hebben ingesteld, is de boodschap van de paus relevant.

De paus legt in zijn schrijven een directe link tussen de situatie van vluchtelingen nu en de situatie waarin Jozef en Maria met het kind Jezus moesten vluchten voor koning Herodus. Zij waren vluchtelingen in het toenmalige Egypte met alle angsten, moeiten en zorgen die met vluchten gepaard gaan.

‘Het gaat niet om cijfers, het gaat om personen’

Ook legt de paus een link naar de huidige Covid19 pandemie, die de zorgen voor kwetsbare vluchtelingen en migranten in hun onzekere situaties nog heeft vergroot: ‘Wanneer men het heeft over migranten en ontheemden blijft men te vaak steken bij cijfers. Maar het gaat niet om cijfers, het gaat om personen! Als wij hen ontmoeten, zullen wij ertoe komen hen te leren kennen. En door hun geschiedenis te leren kennen zullen wij erin slagen te begrijpen. Wij zullen bijvoorbeeld gaan begrijpen dat de onzekerheid die wij lijdend hebben ervaren ten gevolge van de pandemie, een constante is in het leven van de ontheemden’, schrijft paus Franciscus.

Hij wil daarmee aansporen om vluchtelingen en migranten te leren kennen en daardoor te begrijpen, hij wil dat ze worden gezien als naasten om hen zo beter te kunnen dienen. De paus roept verder op tot luisteren, delen, ondersteunen en om samen met migranten en vluchtelingen het Rijk van God op te bouwen. “Dit is niet de tijd van egoïsme, omdat de uitdaging waarvoor wij staan, ons allen verenigt en geen onderscheid tussen mensen maakt” (Boodschap Urbi et Orbi, 12 april 2020)’, zegt de paus.

Lees de complete boodschap van de paus hier.

Foto: migranten en vluchtelingen in Rome, 2017.

Tags: ,