Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Tulp vernoemd naar encycliek van paus Franciscus: Fratelli tutti

Tulp vernoemd naar encycliek van paus Franciscus: Fratelli tutti

Naar de encycliek van paus Franciscus, Fratelli tutti, is nu een Nederlandse tulp vernoemd. De tulp werd op zaterdag 4 mei tijdens een audiëntie aan de paus aangeboden door een delegatie van bisdom Haarlem-Amsterdam en Amsterdammers, waarbij ook de bisschop van Haarlem-Amsterdam, mgr. Jan Hendriks, aanwezig was.

Samen met paus Franciscus werd tijdens deze audiëntie stilgestaan bij het aankomend jubileum van Amsterdam. De hoofdstad gaat namelijk vanaf oktober 2024 zijn 750-jarig jubileum vieren. Dit feit was voor gelovige Amsterdammers en het bisdom Haarlem-Amsterdam aanleiding om een verzoek in te dienen voor een audiëntie bij de paus, gekoppeld aan een pelgrimage naar de graven van Petrus en Paulus. De reis was een initiatief van onder anderen de Katho­lie­ke Stich­ting tot Be­vor­de­ring van Welzijns­werk (KSBW), de familie Russell en de rector van de Nicolaasbasiliek Erik Fennis.

De paus zei dat de stichting en de groei van de stad Amsterdam altijd sterk verbonden zijn geweest met het katholieke geloof. Hij verwees verder naar het eucharistisch wonder van 1345 (een hostie die ongeschonden bleef zweven boven brandend haardvuur) dat tot op de dag van vandaag jaarlijks wordt gevierd met een stille processie (Stille Omgang) en de aanbidding van het heilig Sacrament. Paus Franciscus prees in de context van Fratelli tutti de huidige hulpverlening vanuit de kerk aan armen, migranten en drugsverslaafden. Dat gebeurt vanuit parochies, zoals de Nicolaas-parochie en soms in samenwerking met de Zusters van Moeder Teresa (vanuit De Jordaan) en de Sant’Egidio-gemeenschap (Waterlooplein).

Hij moedigde de aanwezigen aan om vanuit hun gelovige inspiratie door te gaan met hun belangrijke werk: hun zorg voor de naaste. “Jullie prachtige stad is de thuisbasis van mensen uit alle windstreken. En het zijn de kerken waarin mensen met verschillende sociale en culturele achtergronden samenkomen, Ik wil u bedanken voor uw inzet om dat mogelijk te maken.”

Lees meer over Fratelli tutti.

Bron: KRO-NCRV.nl/katholiek.

Tags: , ,