Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Dossiers > Uitgelicht: Ad limina 2022 > Bisschoppen Van den Hende en De Korte in video-interview over Ad Limina rapport

Bisschoppen Van den Hende en De Korte in video-interview over Ad Limina rapport

Op maandag 7 november begint het Ad Limina bezoek van de Nederlandse bisschoppen. Voorafgaand aan hun vertrek naar Rome spraken bisschop Van den Hende en bisschop De Korte met journalisten over het Ad Limina rapport dat werd gemaakt als voorbereiding op het bezoek.

Het rapport biedt een overzicht van de situatie in de Nederlandse kerkprovincie. “We hebben een aantal zaken benoemd waar wij op stuiten als kwetsbare Kerk”, vertelt bisschop De Korte. “Dat zijn hele langlopende ontwikkelingen met teruglopend kerkbezoek en met überhaupt een sterke individualisering van onze cultuur die ertoe leidt dat er minder mensen ook bij onze parochies betrokken zijn. We benadrukken: hoe kunnen we dat keren?”

Bestemd voor Rome

“Het is een verslag dat bestemd is voor Rome”, licht bisschop Van den Hende toe. “Maar het is wel gepubliceerd, zodat men kan lezen wat wij in Rome als verslag hebben neergelegd. De cijfers gaan voor een deel natuurlijk over daling en kleiner worden. Dat kun je als ‘somber’ bestempelen, maar het is de werkelijkheid. En tegelijkertijd: somber hoef je niet te zijn, want ook in een kleinere Kerk heb je nog steeds de opdracht, die door de rode draad van het geloof aan ons gegeven is, namelijk dat je blijft vieren en je blijft heiligen, dat je blijft getuigen en catechese blijft geven, en dat je in caritas en diaconie de liefde van Christus verspreidt.”

Kijk de video op katholiekleven.nl of hier:

Tags: