Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Bisdom en Universiteit onderzoeken verbondenheid katholieken met hun parochie

Bisdom en Universiteit onderzoeken verbondenheid katholieken met hun parochie

Onderzoekers van de Erasmus Universiteit hebben in samenwerking met het bisdom Rotterdam een vragenlijst ontwikkeld over de verbondenheid van katholieken met hun parochie en hoe men aankijkt tegen de Rooms-Katholieke Kerk. Het onderzoek is uitgezet via bisdom Rotterdam maar ook katholieken in de andere bisdommen worden van harte uitgenodigd om mee te doen.

De vragenlijst is gericht op mensen die rooms-katholiek zijn (al dan niet kerkganger) en bestrijkt een aantal onderwerpen, zoals kerkbezoek, donatiegedrag en percepties met betrekking tot de vieringen in de parochie. Aangezien het momenteel door het coronavirus een bijzondere tijd is, wordt er ook gevraagd of er iets veranderd is in het gedrag van de kerkganger met betrekking tot de Rooms-Katholieke Kerk.

Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer twintig minuten. John Bakker, algemeen econoom van het bisdom Rotterdam: “We hopen dat mensen enthousiast zijn en die tijd willen nemen om de vragen in te vullen. Het is een manier om in gesprek te zijn over de dingen die we belangrijk vinden. Ik hoop dat mensen zich uitgedaagd voelen om hun mening te geven. En dat ze anderen aan willen steken om de vragenlijst ook in te vullen.”

Alle katholieken worden van harte uitgenodigd om mee te doen en de vragenlijst door te sturen naar anderen voor wie dit ook interessant is.

Bericht en foto via bisdom Rotterdam.

Tags: , ,