Caritas Actie bisdom Rotterdam: ‘zet caritas in de kijker met een dubbele actie voor een goed doel’
In bisdom Rotterdam is in november 2024 de zogeheten Caritas Actie in volle gang. Vanaf de herfstvakantie tot aan Christus Koning laten Caritasinstellingen van zich horen. Het is een initiatief van de dienstverlening van het bisdom Rotterdam. Mensen mogen doneren en de handen uit de mouwen steken voor een goed doel. De onderliggende winst is dat mensen het woord ‘caritas’ horen en zien. Daarmee zetten de caritasinstellingen zichzelf op de kaart.
‘De PCI (parochiële caritas instelling) lijkt soms wel het best bewaarde geheim van de parochie’, zegt diaken van Aarle, uit het Groene Hart. ‘Ze doen veel goed werk achter de schermen, voor individuele mensen die het financieel niet meer trekken. Dat kun je natuurlijk niet aan de grote klok hangen.’ Ook de mensen in nood lijken de Caritas Instelling niet meer zo goed te kunnen vinden. ‘Daar willen we een verandering in brengen’, zegt Piet Timmermans van de Rotterdamse Pastorale Dienstverlening. ‘Sommige inwoners van ons dorp of onze wijk zitten dag aan dag in de stress omdat ze de eindjes aan elkaar moeten knopen. De komende jaren willen we in de maand november via grote spandoeken (met Caritas Actie erop) laten zien dat dit de mensen in de kerk wat kan schelen. Het woord caritas betekent liefde. Dat is in de kerk onze ‘corebusiness’. We willen als kerk een netwerk van Liefde zijn.’
Verschillende doelen
De Caritas Instellingen die meedoen hebben allemaal een eigen doel gekozen. In Leiden sparen de mensen voor verse groenten voor de Voedselbank uit de biologische zelfoogsttuin ‘de Groentedeler’ waar de parochianen ook zelf mee kunnen helpen. In Gouda breien mensen warme sjaals, sokken en wanten voor daklozen, terwijl ze sparen voor warme winterjassen in samenwerking met het Leger des Heils. In het groene hart sparen de parochies Clara en Franciscus voor een extra ‘bed’ in het hospice.
‘Het concept is eenvoudig. Bedenk een doel waarvoor je samen kunt sparen en waar mensen zich liefst ook persoonlijk voor kunnen inzetten. Door allemaal tegelijk in de maand november aandacht te vragen voor onze lokale acties komen mensen op allerlei plaatsen de actiespandoeken tegen en daarmee genereren ze ook bredere publicitaire aandacht. Dat zijn gelegenheden om het verhaal van Liefde, van de caritas, te vertellen’, aldus Piet Timmermans.
Info: p.timmermans@bisdomrotterdam.nl
Tags: bisdom Rotterdam, caritas