Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Motto Nederlandse reis Wereldjongerendagen bekend: ‘Discover your identity’

Motto Nederlandse reis Wereldjongerendagen bekend: ‘Discover your identity’

Woensdag 7 juni is in Den Haag de Nederlandse reis naar de Wereldjongerendagen 2019 in Panama gepresenteerd door Jong Katholiek en reisorganisatie VNB. Bij de presentatie was ook de ambassadeur van Panama in Nederland, de heer Willys Delvalle Velasco, aanwezig. De promotie voor deze Wereldjongerendagen richt zich onder andere op de groep ‘young professionals’ die in hun opleiding en/of werk op zoek zijn naar identiteit. Het motto voor deze reis is dan ook: ‘Discover your identity’.

De Wereldjongerendagen (WJD) zijn het grootste jongerenevenement ter wereld. Honderdduizenden jongeren uit de hele wereld komen samen om het katholieke geloof te vieren. WJD betekent dan ook: nieuwe vrienden maken, nieuwe culturen leren kennen, feest vieren, samen de eucharistie beleven, je grenzen verleggen en vooral heel veel gezelligheid. Het blijkt voor jongeren die meegaan steeds weer een ervaring om nooit te vergeten.

Paus Franciscus nodigt jongeren uit

Paus Franciscus noemt Maria een voorbeeld, een rolmodel voor jongeren en hij nodigt de jongeren uit om zich het verleden te herinneren, moed te hebben voor het heden en hoop voor de toekomst. De Paus koos voor de Wereldjongerendagen het thema: ‘Zie de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord’. Gerrie Conen, projectleider van Jong Katholiek zegt hierover: ‘Die hoop, die moed, dat voorbeeld willen wij ontdekken onder het motto: “Discover your identity”.’

Discover

‘De wereld ontdekken, Panama ontdekken… Maar ook ontdekken wie jezelf bent, waar je staat in de wereld en wat jouw bijdrage kan zijn aan een betere wereld. Wie ben jij in de organisatie waar je werkt, in de onderwijsinstelling waar je studeert? Wat betekent het katholiek te zijn en hoe belangrijk is een katholieke identiteit in deze snelle wereld? Samen met de bisdommen en vele katholiek maatschappelijke organisaties geven we inhoud aan het thema’, aldus Gerrie Conen.

Panama

Paus Franciscus heeft het Centraal-Amerikaanse land Panama gekozen voor de Wereldjongerendagen 2019. Een tropisch land, vooral bekend van het Panamakanaal dat de doorsteek mogelijk maakt tussen de Atlantische Oceaan en de Grote Oceaan. Een land, bijna twee keer zo groot als Nederland maar met slechts 3,5 miljoen inwoners. Ruim tachtig procent van de inwoners is katholiek. Een land met een prettig klimaat en de Wereldjongerendagen worden georganiseerd in de Panamese zomer, de droge periode in januari. Panama staat verder bekend om de prachtige natuur en gastvrije inwoners die er bovendien trots op zijn de WJD te mogen organiseren voor honderdduizenden jongeren.

Days in the Diocese

Op 250 km afstand van Panama stad ligt het bisdom Santiago de Veraguas waar natuur, cultuur, geschiedenis en geloof elkaar ontmoeten. Tijdens de ‘Days in the Diocese’ maken de deelnemers van de Nederlandse reis hier kennis mee. Hier mogen ze de gastvrijheid van Panama ervaren en verblijven in gastgezinnen zodat ze daar de cultuur, de ontmoeting en het geloof kunnen beleven.

De WJD in Panama stad

‘Gerrie Conen: ‘Van 22 t/m 27 januari nemen we deel aan de Wereldjongerendagen in Panamastad. Drie ochtenden is er een Nederlandstalig programma. In de middagen en avonden neem je deel aan het jongerenfestival met muziek, theater, discussie en nog veel meer. Hoogtepunten zijn de verwelkoming van de paus op donderdag, de kruisweg op vrijdag, op zaterdagavond de avondwake onder de sterrenhemel van Panama, en op zondag de indrukwekkende slotviering met paus Franciscus en honderdduizenden jongeren.’

Voor wie?

Iedereen in de leeftijd van 18 t/m 30 jaar is welkom op de Wereldjongerendagen. Het is een Rooms-Katholiek evenement, maar jongeren van ALLE geloofsovertuigingen zijn van harte welkom. Ben je geïnspireerd door geloof, wil je andere culturen ontmoeten, ga je uitdagingen niet uit de weg, wil je je grenzen verleggen en de wereld ontdekken? Dan is deze reis voor jou bedoeld.

Reisdata:

Vertrek uit Nederland dinsdag 15 of woensdag 16 januari

Days in the Diocese in het bisdom Santiago de Veraguas, donderdag 17 t/m maandag 21 januari

WJD in Panama stad, dinsdag 22 t/m zondag 27 januari

Terugreis naar Nederland maandag 28 of dinsdag 29 januari

Een landelijke reis / vroegboek voordeel

De landelijke reis wordt georganiseerd door Jong Katholiek en VNB en wordt aangeboden voor

de vroegboekprijs van € 1.499,- (prijs geldig tot eind januari 2018). Dit is een all-in prijs inclusief het standaard WJD-pakket en het vervoer. Voor specificaties en boeking: www.vnb.nl (reisnummer PA1901).

Jong Katholiek en VNB

Jong Katholiek is de jongerenafdeling van de Nederlandse Bisschoppenconferentie en organiseert al jaren reizen naar de Wereldjongerendagen en het centrale Nederlandse programma in de plaats waar de WJD wordt georganiseerd. Stichting VNB is een katholieke non-profit reisorganisatie die pelgrimsreizen naar bijzondere bestemmingen organiseert. Vanaf de WJD in 2005 in Keulen is VNB betrokken bij de organisatie van de reizen naar de WJD.

Foto: Ramon Mangold

Tags: ,