Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Zondag 14 maart online gebedsmoment voor het klimaat

Zondag 14 maart online gebedsmoment voor het klimaat

De initiatiefnemers van GroenGelovig organiseren op zondagmiddag 14 maart een online gebedsmoment voor het klimaat. Daarmee sluiten ze aan bij het klimaatalarm, een actie van tientallen organisaties om aandacht te vragen voor de urgente klimaatproblemen.

De bijeenkomst start even na 15.00 uur en tijdens de bijeenkomst bidden verschillende mensen, die de gevolgen van klimaatverandering rechtstreeks kennen. Onder hen zuster Melina Polo SSpS, een Filipijnse zuster die al jaren in Nederland woont en werkt.

De landelijke online gebedsbijeenkomst wordt geleid door vertegenwoordigers van Micha Nederland, A Rocha Nederland, GroeneKerken en de katholieke werkgroep Laudato si’, die onder leiding van mgr. De Korte de zogenoemde ‘groene encycliek’, Laudato si’ van paus Franciscus onder de aandacht houdt. Er zal een klimaatgebed, dat speciaal voor deze gelegenheid werd geschreven, worden gebeden. U vindt het gebed hier.

De gebedsbijeenkomst is te volgen via YouTube. De link naar de online bijeenkomst staat op 14 maart op www.groengelovig.nl/klimaatalarm. Groengelovig is een initiatief van A Rocha Nederland, Micha Nederland, GroeneKerken, werkgroep Laudato si’ Nederland, Tearfund, ChristenUnie, Kerk in Actie en de EO.

Brede oproep tot klimaatactie vanuit religieus Nederland

Op 11 maart verscheen in diverse media een brede oproep tot actie voor het klimaat vanuit religieus Nederland. Deze oproep komt aan het begin van het komende klimaatweekend in aanloop naar de verkiezingen. Onder de ondertekenaars zijn bisschop Gerard de Korte (werkgroep Laudato si’) en KNR-voorzitter Dom Bernardus Peeters.

In de brief geven de ondertekenaars, vertegenwoordigers van diverse religieuze organisaties, aan alarm te slaan omdat de toestand van de aarde dwingt tot het nemen van verantwoordelijkheid. Met de brief slaan de ondertekenaars ook alarm omdat het meest kostbare, namelijk ‘ons gemeenschappelijk huis’ (vergelijk en lees Laudato si’) , op het spel staat. Daarom roepen zij iedereen op zich zondag 14 maart aan te sluiten bij het klimaatalarm.

Lees de brief hier.

Kijk hier voor meer informatie over Laudato si’.

Tags: , , ,